Het oeuvre van Sergei Loznitsa (1964) is omvangrijk en divers en gaat van feit naar fictie, inclusief het grensgebied ertussen. In zijn zwart-cynische films zien we een samenleving zonder compassie en menselijkheid, vol corrupte bureaucratie, sadistisch geweld en armoede. Met een totaal gebrek aan perspectief: het individu wordt vermorzeld in een nietsontziend systeem.
Neem A Gentle Creature, een duistere roadmovie uit 2017 waarin een vrouw haar man in de gevangenis probeert te bezoeken nadat het pakketje dat zij hem stuurde retour is gekomen. Alles en iedereen op haar queeste werkt tegen, van de medepassagiers in de bus tot het gevangenispersoneel en vermeende ‘behulpzame mensen’. ‘Alle mensen zijn varkens,’ waarschuwt een man haar in een donkere krocht in het Siberisch stadje waar de gevangenis gevestigd is - vlak nadat hij probeerde haar als prostituee aan het werk te krijgen. ‘Inclusief ikzelf.’ ‘Zal ik dan maar gaan?,’ reageert ze flegmatiek. ‘Ja,’ antwoordt hij, ‘maar waarnaartoe?’
Het is een veelzeggende dialoog. Loznitsa schetst een universum zonder hoop. Of je nu links of rechtsaf slaat om aan de misère te ontsnappen, overal in de voormalige Sovjetregio is het een hel. Nagenoeg de hele regio is volgens de regisseur een ‘defecte samenleving en een wetteloze plek, waar het zo goed als onmogelijk is je waardigheid te behouden. ‘Alleen de drie Baltische staten hebben aan corruptie, geweld en sadisme weten te ontsnappen, en Oekraïne probeert nu via de oorlog de Sovjetgeschiedenis van zich af te werpen,’ licht Loznitsa toe wanneer we hem via Zoom spreken, op dag 15 van de oorlog in Oekraïne. ‘Maar de hele vroegere Sovjetregio is een samenleving waar een individu rechten noch waarde heeft. Alleen de staat heeft waarde, en de staat gebruikt het individu om haar doelen te bereiken. Mensenrechten zijn voor Rusland geen issue.’