De feiten
Geboren: 9 maart 1964, Parijs (Frankrijk).
Actief als: actrice.
Eerste film: Liberty belle (1983) van Pascal Kané, kleine bijrol. Doorbraakrol: Je Vous Salue, Marie (1985) van Jean-Luc Godard.
Prijzen: Oscar voor beste vrouwelijke bijrol in 1997 voor The English Patient, Oscarnominatie in 2001 voor Chocolat; César voor beste actrice in 1994 voor Trois couleurs: Bleu; BAFTA voor beste vrouwelijke bijrol in 1997 voor The English Patient; Zilveren Beer voor beste actrice op het filmfestival van Berlijn in 1997 voor The English Patient; European Film Award voor beste actrice in 1992 voor Les amants du Pont-Neuf en in 1997 voor The English Patient ; Prix Romy Schneider (voor aankomende actrices) in 1986; Volpi Cup voor beste actrice op het filmfestival van Venetië in 1993 voor Trois couleurs: Bleu.
Beste film
Trois couleurs: Blue (1993) stelde Binoche in staat te
laten zien wat ze als actrice kon, in de rol van een vrouw die haar man en kind
verliest in een auto-ongeluk; als ze na een rouwperiode radicaal opnieuw wil
beginnen, blijkt het verleden niet zo gemakkelijk te vergeten. Ook zien: The
Unbearable Lightness of Being (1988), The English Patient (1996), Code inconnu (
2000) en Caché (2005).
Slechtste film
Le hussard
sur le toit (1995), historisch melodrama waarin Binoche een adellijke dame in de
negentiende eeuw speelt, ziet er fraai uit, maar weet de kijker niet te raken.
Handelsmerk
Haar schoonheid, gekoppeld aan een groot
acteertalent, zorgde ervoor dat Binoche, na rollen in films van Jean-Luc Godard
en André Téchiné midden jaren tachtig in Frankrijk een grote ster werd. Haar
internationale doorbraak kwam met de Oscar die ze won voor haar rol in The
English Patient (1996). Opvallend aan Binoche' carrière is dat zij daarna niet
de makkelijke Hollywood-route koos met voorspelbare successen, maar haar eigen
weg volgde met films van onder anderen Michael Haneke en Abel Ferrara. Veel van
Binoche' expressie zit in haar indringende ogen, waarmee ze intense emoties kan
overbrengen als wanhoop, angst, woede en - soms - vreugde.
Binoche over Binoche
'Acteurs zijn opportunistisch. Normaal
gesproken vind ik de regisseur het belangrijkst. Maar soms gelden andere redenen
. Op het moment dat ik in Amerika wil werken, maakt een Amerikaanse productie
bij mij meer kans dan een aanbod uit Nederland.'
(De Volkskrant, 2001)
'De basis is lichaamstaal. Een acteur die niet lichamelijk is ingesteld,
krijgt geen vat op een personage.'
(VPRO Stardust, 2001)
'Ik
probeer altijd het beste te geven dat ik kan. Als actrice moet je grenzen
opzoeken. Soms vind ik dat regisseurs mij tegenhouden, omdat ze een
minimalistische acteerstijl willen. Dat geeft mij niet de mogelijkheid naar de
plekken te gaan waar ik heen wil. Maar ik hou er niet van met regisseurs in de
clinch te gaan, dus sluit ik veel compromissen. Ik moet hen gelukkig maken, maar
tegelijkertijd wil ik ook bevrediging vinden in een rol. Waarom zou ik anders
nog films maken?'
(Channel4.com, 2000)
'Bij een Kieslowski of
Haneke komt het niet in me op ze te corrigeren, andere regisseurs probeer ik
zelf zo'n beetje te regisseren. Bij instructies waarmee ik het oneens ben,
protesteer ik niet langer, ik speel ze zo dat de regisseur zelf ziet hoe fout
dat idee is.'
(Vrij Nederland, 2003)
'Acteren is jezelf vergeten om
zo het beste van jezelf te geven. Het personage neemt bezit van je, je moet het
de ruimte geven. Je bent niet de bloem, maar de vaas waar de bloem in zit.'
(Interview, 2001)
'Ik ga er vanuit dat filmrollen mij uitkiezen en niet
omgekeerd. Dat klinkt vaag, maar zo voel ik het wel. Personages moeten mij
gevoelsmatig en op een intellectueel niveau uitdagen. Dat kunnen ook best rollen
in komedies zijn, mits het niet stupide is. Want dat haat ik.'
(Algemeen
Dagblad, 2001)
'Ze vragen me wel eens waarom ik niet meer komedies doe.
Nou, simpelweg omdat ik de meeste van een stuitende leegheid vind. Ik vind het
al zonde van mijn tijd als ik na zo'n twee uur van gebakken lucht de bioscoop
uit kom. Laat staan dat ik er een paar maanden van mijn leven aan weggooi.'
(De Telegraaf, 2006)