Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →
‘Ik laat zien wat haat doet’
Vietnamdrama Da 5 Bloods van Spike Lee had in première moeten gaan op het filmfestival van Cannes, waar de regisseur ook juryvoorzitter zou zijn. Maar het liep anders. ‘Ik was best even teleurgesteld.’
We bellen over Lees nieuwe film Da 5 Bloods, die op Netflix te zien is. Alweer zijn dertigste film, als je ook de lange documentaires meerekent.
Het begon allemaal in 1986 met She’s Gotta Have It, over de Afro-Amerikaanse Nola Darling en de drie minnaars die ze eropna houdt. De in zwart-wit geschoten film is komisch, maar ook levensecht, en het personage dat we volgen zijn we daarvoor niet eerder in films tegengekomen.
Het is meteen duidelijk dat Lee een eigenzinnige en belangrijke filmmaker is. Wat hij in de jaren daarna keer op keer zal bevestigen met films als Do the Right Thing (1989), Jungle Fever (1991) en Malcolm X (1992).
Na die eerste groep (bijna-)klassiekers volgen nog een heleboel films van vaak wisselende kwaliteit. Vanaf 2000 krijgen de mindere films zelfs de overhand, totdat Lee in 2018 ijzersterk terugkomt met het boze en hilarische BlacKkKlansman, over een zwarte politieman die undercover gaat bij de Ku Klux Klan.
Wat trok u aan in dat oorspronkelijke script en wat hebben jullie veranderd?
Lee: ‘Dat script ging in 2014 eerst naar Oliver Stone [regisseur van Vietnamfilm Platoon, red.], maar die haakte na een paar jaar af. Een belangrijk thema in dat script is wat het goud met de onderlinge vriendschap doet, wat ook een belangrijk thema is in John Hustons klassieker The Treasure of the Sierra Madre (1948). In een artikel in The Guardian had ik ooit iets over die film gezegd, en producent Lloyd Levin dacht daarom dat Da 5 Bloods misschien iets voor mij was. Hij belde me op en ik zei meteen: let’s go!
‘Zeker. Er zijn Afro-Amerikanen, niet veel maar toch een paar, die op Agent Orange [Lees bijnaam voor president Trump, red.] hebben gestemd. Door een van de veteranen dat MAGA-petje op te zetten creëer je automatisch spanning en drama. Daarom hebben we dat toegevoegd.’
‘Nee. Moet je luisteren: ik geloof in God. En ik denk dat ik een rechtvaardig leven heb geleid, want ik heb altijd truth to power gesproken. Ik heb nooit een blad voor de mond genomen – ook niet tegenover de machthebbers – en zal dat ook nooit doen.
‘Langer.’
Waarom?
‘Goede vraag. En laat ik eerlijk antwoord geven. Want dit was het grootste twistpunt dat Netflix en ik hadden over de film. Maar ik wilde dat het gezien werd. Echt gezien. Laat me je een ander voorbeeld geven. Ik heb ooit een documentaire gemaakt, 4 Little Girls. Over vier kleine, zwarte meisjes die in 1963 vermoord worden in Birmingham, Alabama, doordat de Klan een kerk opblaast. Moet je echt zien, want het is een van de beste dingen die ik ooit gemaakt heb. Toen we daaraan werkten kreeg ik de politiefoto’s van de vier meisjes in het mortuarium onder ogen. Maandenlang heb ik getwijfeld of ik deze gruwelijke foto’s, van hun door dynamiet uit elkaar gereten lijfjes, moest gebruiken of niet. Na veel denken en bidden besloot ik het toch te doen. Om precies dezelfde reden waarom ik dat in Da 5 Bloods deed. Ik wil laten zien wat haat doet. Ik begrijp dat Netflix vond dat het shot te lang bleef staan, maar ik vond dat het moest. Oorlog is hel.’
(Schaterlacht) ’Nou, ik heb de final cut, dus ik stond het mezelf toe.’
‘Dat is een van mijn favoriete films en Francis [Coppola, de regisseur, red.] is een goede vriend van me. Ik was bij de allereerste screening van die film in de Cinerama Dome op Sunset Boulevard in Los Angeles. Ik herinner me het prachtige sounddesign van Walter Murch, waardoor het lijkt of de helikopters achter je vliegen. Ik weet nog dat ik dacht: waar komt dat geluid in godsnaam vandaan? Er zitten twee hommages aan die film in Da 5 Bloods. In het begin, die nachtclub in Ho Chi Minh-stad die Apocalypse Now heet, en later nog een knipoog naar een van de meest iconische shots uit de filmgeschiedenis: de aanval met de helikopters. Ik denk dat mensen zullen lachen wanneer ze die scène zien.’
‘Let wel, en ik zeg dit met respect, want Robert De Niro [die de hoofdrol speelt in The Deer Hunter, red.] is een heel goede vriend van me. Ik respecteer hem en ik houd van hem, maar er is geen enkel bewijs dat Vietnamese soldaten Amerikaanse soldaten dwongen om Russische roulette te doen. Dat is nooit gebeurd. En ik kon en wilde de Vietnamezen dan ook niet demoniseren. Het is een trots volk. Vietnam is geen groot land, maar ze stonden wel op tegen de Chinezen, de Fransen en gaven de VS, het machtigste land van de wereld, ervan langs. Dat lukt je niet als je maar een average motherfucker bent.’
Cadeautje!
Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →
‘Wij wilden een film maken die episch aanvoelt, en dus moesten we daarnaartoe.’
‘Dat wil niet zeggen dat ie niet ook op een groot scherm kan worden vertoond. Zo zou hij – ik hoorde het net, dus je hebt een scoop te pakken – op een groot scherm vertoond worden tijdens het filmfestival van Cannes. Daar had de wereldpremière plaats moeten vinden en had ik juryvoorzitter moeten zijn.’
Maar God is a trickster…
‘Haha. Dat is een van mijn favoriete zinnen uit de film! Dat feest ging inderdaad niet door [Cannes is afgelast vanwege corona, red.]. Je mag best weten dat ik even teleurgesteld was, maar de plannen van iedereen zijn veranderd door het virus. Het gaat er nu om dat we mensen in leven houden. Ik zie het zo: BC betekende altijd Before Christ en AC After Christ. Dat heb ik nu veranderd – en ik hoop maar dat de paus niet kwaad op me wordt – in Before Corona en After Corona. Heb je gelijk de kop boven je stuk. Schrijf maar op dat Spike zei: “Paus, word alsjeblieft niet boos!” Hahaha.’
Da 5 Bloods is te zien op Netflix.
De vijf beste ‘joints’ van Spike Lee
Semiautobiografisch, visionair drama over rassenrellen in Brooklyn. Werd destijds gezien als gevaarlijk, omdat de film zou aanzetten tot geweld. Studio Universal wilde daarom een ander, meer verzoenend einde van de film, maar Lee weigerde. Terecht, want ruim dertig jaar later heeft de film nog niets aan kracht ingeboet.
Lee, die provocatie en marketing altijd moeiteloos met elkaar verweeft, riep kinderen op te spijbelen om naar deze film te gaan, omdat ze van dit epische filmportret van burgerrechtenactivist Malcolm X, veel meer zouden opsteken dan van de lessen op school. Gemaakt met financiële steun van Oprah Winfrey, Michael Jordan en Bill Cosby.
Is de kwaliteit van Lees films nogal eens wisselend, zijn documentaires zijn eigenlijk altijd goed. En de allerbeste is 4 Little Girls, over vier Afro-Amerikaanse meisjes die in 1963 omkwamen bij een aanslag door de KKK op een kerk in Birmingham, Alabama. Vrienden, familie en bekende tijdgenoten blikken terug.
Lee maakt vooral politiek gedreven films, maar heel soms maakt hij een uitstapje naar de genrefilm, zoals bij de heist-film Inside Man, over een geniale bankroof. Speelt zich uiteraard wel af in Lees woonplaats New York. Nog steeds met afstand Lees grootste hit.
Na een reeks mindere films (Red Hook Summer, Oldboy, Da Sweet Blood of Jesus, Chi-Raq) was daar ineens BlacKkKlansman, een vlammend commentaar op het moderne, gepolariseerde Amerika. Over een zwarte agent die undercover gaat bij de KKK. Speelt zich af in de jaren zeventig, maar is urgenter dan ooit.