Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →
De rol van Donald Jones
De Afro-Amerikaanse danser en zanger Donald Jones kende na zijn optreden in Pension Hommeles een succesvolle carrière op televisie en in het theater. Was zijn optreden hier roldoorbrekend of eerder -bevestigend?
In de jaren negentig nam de kritiek toe op het soort rollen dat de ‘beroepsneger’, zoals Midas Dekker hem ooit noemde, almaar aannam. ‘Ofschoon het racisme er misschien in Nederland niet zo onbeschoft vanaf droop als in de VS, was Jones de zwarte artiest zoals de blanke Nederlander die graag zag: lenig en altijd blij,’ schreef Volkskrant-journalist Patrick van den Hanenberg in 2004, het jaar waarin Jones op 72-jarige leeftijd overleed.
Was de rol van Nederlands eerste zwarte tv-ster roldoorbrekend of juist rolbevestigend? In de Andere tijden-aflevering ‘De spagaat van Donald Jones’ legt presentatrice Astrid Sy deze vraag voor aan Joop van den Ende, producent van de André van Duin-revues, cultuursocioloog Giselinde Kuipers en Jones’ ex-geliefde Anna Tilroe.
Zoenscène
Gerda Havertong, ook kort in de uitzending, acteerde samen met de ervaren Jones. Mediahistoricus Huub Wijfjes (niet in de uitzending) toont zijn studenten steevast het fragment waarin Jones het lied uit Pension Hommeles zingt. Hoe blikken Huub Wijfjes en Gerda Havertong terug op de altijd goedlachse danser en acteur?
‘Ouderwetse, trage zwart-wit televisie,’ aldus Wijfjes. ‘Dat is veelal de eerste reactie van de studenten op het lied uit Pension Hommeles. Ik leg hun dan uit dat deze scène, waarin voor het allereerst interraciaal gekust werd, destijds revolutionair was. Nederland liep daarin voorop, want in Amerika kwam een interraciale zoenscène, door de rassenproblematiek in dat land een veel gevoeliger onderwerp, pas voor in de sciencefictionserie Star Trek uit 1967. Deze kus was als het ware een symbolische bevestiging van de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Overigens was Jones niet de eerste zwarte man op de Nederlandse buis. Eind jaren veertig en begin jaren vijftig was voordrachtkunstenaar Otto Sterman regelmatig op televisie te zien, onder meer met het uit het Engels vertaalde gedicht “Ik ben een neger”.
Gedisciplineerd
Cadeautje!
Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →
Andere tijden
NPO 2, Woensdag 2 september 22.20-22.55 uur