VPRO Gids 14

3 april t/m 9 april
Pagina 11 - ‘Seks in je oortjes’
papier
11

Cadeautje!

Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →

Seks in je oortjes

Arja van den Bergh

Het aanbod aan erotische audioverhalen – voornamelijk gericht op millennialvrouwen, al blijken mannen ook graag te luisteren – blijft maar groeien. Daar is natuurlijk grof geld mee te verdienen, dus onder investeerders neemt de opwinding eveneens toe.

Alleen maar een geïllustreerde tegel, waarop een leegstromend pak perziksap prijkt. Wie op ‘play’ drukt, hoort een jonge, zwoele vrouwenstem vertellen: ‘Als Roos voor mij loopt, valt mijn blik op haar perfect ronde, dansende billen, en haar strakke spijkerbroek. Ik verleg mijn focus en kijk naar haar haar, dat ze in een knot heeft gedraaid. De zachte haartjes in haar nek zijn zichtbaar. Fuck hé, echt een heel knap meisje.’

Deze ‘sexy snack’ duurt maximaal een kwartier en is een van de vele fictieve verhalen op onlineplatform Rouze, waarop opwindende audio te beluisteren is. Oprichter Eva de Visser (37) wil vrouwen door middel van fantasie in contact brengen met hun seksualiteit. Zonder expliciete beelden, zonder naakt: Rouze gelooft in de kracht van de eigen verbeelding. Toch blijkt dat van de luisteraars die het voornamelijk op vrouwen gerichte platform trekt dertig procent man is. Dat sappige feitje onthult De Visser begin deze maand als ze als startende ondernemer haar platform pitcht in het tv-programma Dragon’s Den.

Thee van Hollandse bodem, een oplossing voor slapeloosheid: de ideeën van ondernemers die in het van oorsprong Japanse programma Dragon’s Den de revue passeren, lopen enorm uiteen. Maar alle beginnende ondernemers krijgen er dezelfde kans: ze mogen hun plan pitchen aan een panel van serieuze investeerders, zogenaamde dragons. Denk aan Trust-oprichter Michel Perridon, horecaondernemer Won Yip, en Nikkie Plessen van kledingmerk Nikkie. Of ‘avocadokoningin’ Shawn Harris, schatrijk omdat ze als eerste eetrijpe avocado’s verkocht.

Het concept van het programma, gepresenteerd door Jort Kelder, is verraderlijk simpel: pitch je bedrijfsplan en verleid de dragons om een bedrag te investeren in ruil voor een aandeel in je onderneming. Wanneer zij vervolgens tegen elkaar op beginnen te bieden, weet je dat je goed zit. En de kijker ook.

Gigantisch geloof

Wanneer Eva de Visser van Rouze in beeld verschijnt en haar erotische audioverhalen begint te pluggen, kan het nog alle kanten opgaan. Hoe aantrekkelijk is audio voor dit panel van investeerders met hun tentakels in IT, horeca en mode, gepitcht door een redacteur uit het uitgeversvak, bepaald geen wereld waarin miljarden omgaan?

Toch stelt De Visser overtuigend, met een scheutje commercieel jargon, hoe erotische fictie het bestverkochte boekgenre ter wereld is, maar het onlineaanbod de middelmatigheid nauwelijks ontstijgt. Weet ze te betogen hoe haar platform Rouze, waarop een divers aanbod aan sexy luisterverhalen staat – ‘van plagerig, romantisch, tot super expliciet’ – steeds meer in die groeiende behoefte aan erotische fictie voorziet. Hoe kwalitatief goed de verhalen zijn, geschreven door bekende auteurs als Susan Smit en Philip Huff en ingesproken door professionele acteurs. En hoe ze er uiteindelijk miljoenen mee denkt te gaan verdienen.

Het Vlaamse platform Vruchtvlees spreekt niet van erotische verhalen, maar van audioporno: ‘We fluisteren in uw oor tot ge komt’

Nikkie Plessen kijkt glimlachend opzij naar haar eveneens grijnzende buurman, investeerder Pieter Schoen, luisterend naar een sexy fragment dat onderdeel uitmaakt van de pitch. Eens wat anders dan een handige budget-app, zie je ze denken. Waarna De Visser wordt overstelpt met vragen en er uiteindelijk grof geboden wordt. De dragons geloven er ‘gigantisch’ in en buitelen over elkaar heen met bedragen, aandeelpercentages en zelfs extra leningen, die in een paar minuten al ver boven een miljoen euro reiken. 

Wanneer Plessen zich opwerpt als de ideale investeerder – van het hele panel belichaamt én kent ze de doelgroep het allerbest, aldus Plessen zelf – is allang duidelijk: sex sells, ook nog in 2021. Zelfs in audiovorm. Of moeten we zeggen, te midden van een immer bloeiende podcastmarkt: júíst in audiovorm?

Heetheid

Hoewel Rouze logischerwijs in het oog springt bij zowel deze investeerders als de Nederlandse televisiekijker is het idee van een onlineplatform of podcast met erotische audio niet nieuw. Zo lanceerden de Amerikaanse vriendinnen Gina Gutierrez en Faye Keegan in 2017 al de app Dipsea met soortgelijke sexy content, waarop je je voor een vast bedrag per maand kunt abonneren. 

Dipsea is zelf trouwens ook niet de eerste speler op het gebied van erotische audio; podcasts óver seks genoeg. En wie herinnert zich telefoonseks uit de jaren negentig nog? Toch is Dipsea een van de eerste bedrijven die zich kan meten met andere slicke, door durfkapitalisten gesteunde start-ups. De tijd is er rijp voor. Audio plus fictieve seks: tel uit je winst.

Op Dipsea kun je kiezen uit hetero-, queer- en groepssituaties, net als uit verschillende niveaus van ‘heetheid’. De stemmen klinken warm, de situaties zijn toegankelijk en geloofwaardig, de opnames kraakhelder en van hoog niveau. Voor bijna negen dollar per maand krijg je toegang tot meer dan vierhonderd verhalen, die doorlopend worden aangevuld.

Zoals wel vaker het geval is bij een start-up leidde een gesprek tussen Gutierrez en Keegan over wat ze in hun leven misten – goede, interessante, seksuele content, met name gericht op vrouwen – tot het ontwikkelen van de app. Die paar hitsige boekpassages die ze, als op een zwarte markt verhandeld, van vriendinnen kregen getipt, deden het ’m niet. Net als die paar plekken met vrouwvriendelijke ‘porna’, nauwelijks vindbaar in de zee van op cismannen gerichte porno. Het aanbod was, kortom, te karig, en van wisselvallige kwaliteit.

Met Dipsea willen ze luisteraars prikkelen en zich verbonden laten voelen met hun lichaam, of natuurlijk met dat van hun partner. Iemand voor een date net iets flirteriger laten voelen. Of toch klassiek stimuleren, want volgens de oprichters worden de verhalen ook gewoon gebruikt om op te masturberen.

Explicieter

Iets waar podcasts als Dirty Little Secret en Rode oortjes radio, of onlineplatforms als LotteLust en vruchtvlees.fm een stuk explicieter over zijn. Het pas gelanceerde Vlaamse platform Vruchtvlees, bedacht door een collectief van copywriters, spreekt niet van erotische verhalen, maar van audioporno: ‘We fluisteren in uw oor tot ge komt.’

Je kunt er een vrouw haar onenightstand horen herbeleven, meeluisteren met een trio, en meer in het algemeen trefwoorden invoeren en voorkeuren aangeven om zo een fragment te vinden naar jouw smaak. Net als Dipsea belooft Vruchtvlees voor ieder wat wils op de website, die, geheel in overeenstemming met hoe een sexy audioplatform er blijkbaar uit zou moeten zien, zachtroze van kleur is.

Sommige platforms bieden nog veel meer wat een gezonde relatie met de eigen seksualiteit bevordert. Zoals de Amerikaanse website Ferly, die draait om ‘sexual self care’

Op LotteLust staan ook podcasts met fictieve pornaverhalen, maar het onlinemagazine richt zich ook in andere vormen op de vrouwvriendelijke ervaring rond seks. Alles draait om ‘leren, amuseren en fantaseren’, wat vervolgens wordt vertaald naar video’s, artikelen, podcasts, en speciaal voor vrouwen geselecteerde porna.

Cadeautje!

Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →

Sommige platforms bieden naast stimulerende audioverhalen dus nog veel meer wat een gezonde relatie met de eigen seksualiteit bevordert. Zoals het Amerikaanse platform Ferly, weer zo’n fraai in pastelkleuren doordrenkte website, dat helemaal draait om ‘sexual self care’. De inhoud van Ferly wordt gemaakt in samenwerking met seksuologen en relatietherapeuten, en wil een plek zijn waar je kan ontdekken wat seks voor je betekent. Zodat je er een gezonde, plezierige en zelfverzekerde relatie mee opbouwt.

Slechtzienden

De opkomst van dit soort platforms wordt door verschillende experts toegeschreven aan een bredere culturele beweging, waarin steeds meer openheid is over seks. Er wordt meer over gepraat, er verschijnen meer plekken wáár dat gesprek plaatsvindt, en erotische podcasts en audioporno vloeien daar natuurlijkerwijs uit voort. 

Overigens vooral voor vrouwen en andere ondervertegenwoordigde groepen, schreef Vogue India onlangs, die als het aankomt op (het aanbod aan) seksueel genot vooral valide cisgendermannen uitgebreid bediend zagen worden. Zie daarvoor ook de orgasmekloof: volgens een onderzoek uit 2017 van condoomfabrikant Durex heeft 72 procent van de mannen een orgasme tijdens seks, tegen een gebrek eraan bij 75 procent bij de vrouwen.

Omdat vrouwen zich steeds meer bewust worden van hun eigen seksualiteit, is de opkomst van door vrouwen geleide sekstechnologiebedrijven die dat genot op de eerste plaats zetten dus geen verrassing. Het door cismannen gedomineerde erotische verhaal wordt gediversifieerd, met als gevolg een ethischer en inclusiever aanbod – ook voor blinden en slechtzienden – dat beter in seksuele behoeften voorziet, en een gezonde(re) relatie met seks voorstaat. Daarin kan iedereen zelf op ontdekkingsreis gaan en hoeft niemand zich buitengesloten te voelen.

Tegelijkertijd zal er ook grof geld mee verdiend gaan worden, getuige het succes van Dipsea en het kirrende enthousiasme van de investeerders van Dragon’s Den. Iets wat Rouze-oprichter Eva de Visser overigens helemaal niet had verwacht, nu ze op haar succesvolle pitch terugkijkt. Ze is nu in gesprek over een deal met ‘avocadokoningin’ Shawn Harris, en is zelf ook benieuwd welke kant het op gaat met sexy audio, vertelt ze aan de telefoon. De Visser: ‘Waarschijnlijk wordt er meer in geïnvesteerd, en worden straks kleinere partijen opgekocht door de grotere.’ En dan, resoluut: ‘Maar ík blijf sowieso over.’

naar de podcastgids