VPRO Gids 21

22 mei t/m 28 mei
Pagina 7 - ‘Opleuken’
papier
7

Opleuken

Hugo Blom

Ze zeggen dat wat je aandacht geeft groeit.

Dat je om onwelgevallige ideeën of sujetten een cordon sanitaire moet leggen en dat negatieve aandacht ook aandacht is, maar nu ik dit allemaal gezegd heb, kan ik natuurlijk al niet meer terug.

Ik las dat Loekie de Leeuw terugkeert op tv en er is eigenlijk maar één reden dat ik daar nu toch over begin, en dat is dat dertig jaar geleden, ongeveer op deze plek in de VPRO Gids, columnist Rik Zaal een terechte vendetta voerde tegen ‘Loekie de Lul’. Daar werd hij in 2004 voor beloond met de roemloze afgang van het zouteloze animatiefiguurtje. Er is dan ook niet één fatsoenlijke reden te bedenken waarom Loekie een comeback zou mogen maken. Ik heb het hele artikel in de Volkskrant hierover doorgeworsteld en kon niet achterhalen welke deep-state-manoeuvre erachter steekt. Er zou hier sprake zijn van het ‘opleuken’ van reclameblokken en er werd gerefereerd aan de actie van een dj uit 2019 onder de titel ‘Breng Loekie terug’. 21.000 mensen vonden dit een goed idee. Dat is hetzelfde als een einde aan alle coronamaatregelen maken omdat Willem Engel en zijn vrienden dat willen.