VPRO Gids 14

2 april t/m 8 april
Pagina 26 - ‘Daten op eigen risico’
papier
26

Cadeautje!

Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →

Daten op eigen risico

Laurens Bluekens

Hoewel First Dates een onschuldig datingprogramma lijkt, krijgen deelnemers soms heel wat over zich heen op sociale media. Zouden de makers meer kunnen doen om kandidaten te beschermen? ‘Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden.’

Lotte en Elayne Pas (r) in First Dates

Het idee achter BNNVara-programma First Dates lijkt even simpel als doeltreffend: organiseer een blind date voor twee personen, zet er een aantal camera’s op en vul dit aan met korte interviews met de deelnemers. Voilà, een garantie voor vermakelijke televisie. Omdat er deelnemers van diverse pluimage voorbijkomen die zich doorgaans kwetsbaar opstellen, is het programma tegelijkertijd ook een podium waarop allerlei maatschappelijke thema’s op een laagdrempelige manier bespreekbaar worden gemaakt.

‘Ik vind het erg als deelnemers negatieve reacties krijgen, maar wij zijn niet verantwoordelijk voor wat er op Twitter gebeurt’

Jasper Geel

Dat was ook het geval toen de lesbische transvrouwen Elayne en Lotte eind vorig jaar aanschoven voor een blind date met elkaar. Op luchtige toon bespraken de dames hun leven: van werk en studie tot coming-out en transitie. Elayne vertelde pas net begonnen te zijn met hormonen, maar zelf gelukkig wel voorbij haar baardharen te kunnen kijken. ‘Ik kan gewoon tegen mezelf zeggen: jij bent een mooie meid.’ Die moedige opstelling leidde niet alleen tot boeiende televisie, maar ook tot een uitbarsting van reacties op Twitter. Naast een handjevol steunbetuigingen werd het tweetal vooral beschimpt. ‘Wat een freakshow,’ klonk het. Of: ‘Ben even mijn ogen uitsteken met breinaalden.’ Ook schreeuwlelijk Jan Roos van juicekanaal ‘Roddelpraat’ deed een duit in het zakje: ‘Doet tv aan. Ziet twee kerels die vrouw willen worden en een lesbische relatie willen. Zet tv uit.’ Het bericht werd honderden keren geliket en gedeeld.

Onwetend

Het roept de vraag op of de makers van First Dates de deelnemers – zeker degenen met kwetsbare levensverhalen – niet wat beter zouden moeten beschermen tegen de onlinehaat die hen ten deel kan vallen. Deelnemer Elayne Pas heeft in ieder geval niet wakker gelegen van de reacties op Twitter, vertelt ze. ‘Ik lach erom. Uit mijn omgeving heb ik alleen maar positieve reacties gehad op mijn transitie en mijn televisieoptreden, dat helpt ook.’ Ze zegt het jammer te vinden dat er op sociale media zo ‘onwetend’ werd gereageerd. ‘Maar als je bedenkt hoe het een jaar of twintig geleden was voor transgenders en homoseksuelen dan valt dit nog mee.’

Op de vraag of ze nog een keer meer zou doen, antwoordt Pas volmondig ja. ‘Ik heb het idee dat de makers mij serieus namen en echt luisterden naar wat ik te vertellen had. Ook de uiteindelijke montage vind ik prima.’ Met Lotte is het niets geworden, maar Pas is blij dat ze het transgenderthema met haar televisieoptreden een boost heeft kunnen geven. Volgens haar probeert men bij First Dates thema’s rondom seksualiteit en gender verder te normaliseren. ‘Een blind date is al lastig genoeg, dus ik heb van te voren aangegeven dat ik graag wilde dat mijn date al zou weten dat ik trans ben en in de preoperatieve fase zit. Het lijkt mij moeilijk om dit pas tijdens de opnamen te horen. De makers van First Dates moesten mijn verzoek eerst intern overleggen, maar zijn er uiteindelijk aan tegemoetgekomen.’

Logistiek

Tot op zekere hoogte is Pas te spreken over de voor- en nazorg die First Dates deelnemers biedt. ‘Vlak voor de uitzending word je bijvoorbeeld nog even gebeld met het advies om al je sociale media af te schermen, want je kunt gewoon negatieve reacties krijgen.’ Wel zou men deelnemers volgens Pas nog iets beter duidelijk kunnen maken wat het betekent om op televisie te komen. ‘Alles wat je zegt kan ook tegen je gebruikt worden. Houd daar een beetje rekening mee.’ Als het aan Pas ligt, zouden alle kandidaten nog de mogelijkheid moeten krijgen om aan te geven dat hun date niet uitgezonden mag worden, bijvoorbeeld als ze zich echt te kijk voelen gezet.

Dat idee ziet uitvoerend producent Jasper Geel van Warner Bros., het productiebedrijf dat First Dates maakt, niet zitten. ‘Dat is logistiek niet te doen omdat het dagelijks wordt uitgezonden. Soms gebeurt het dat deelnemers de volgende dag bellen om te vragen of bepaalde uitspraken die ze hebben gedaan niet gebruikt kunnen worden. Dan geven we daar gehoor aan. En als mensen uiteindelijk zeggen dat ze absoluut niet willen dat hun date uitgezonden wordt en ze hebben daar een goede reden voor, dan zenden we het niet uit.’ Het belangrijkste doel van First Dates is niet zozeer entertainment, maar een ‘aardig’ programma waarin geprobeerd wordt de juiste personen aan elkaar te koppelen, stelt Geel.

Verantwoordelijkheid

Volgens de uitvoerend producent zijn het verhalen zoals die van Elayne en Lotte die het programma zo mooi maken. ‘We willen de hele samenleving laten zien. Als je dit dan niet zou uitzenden, word het nooit normaal.’ Door middel van uitgebreide voor- en nazorg doet First Dates er alles aan om deelnemers te beschermen, aldus Geel. ‘Sommige deelnemers hebben heel kwetsbare verhalen en daar reageert helaas niet iedereen op zoals wij dat graag zouden willen. Ik vind het erg als een deelnemer met al die negatieve reacties te maken krijgt, maar de verantwoordelijkheid voor wat er op Twitter gebeurt ligt niet bij ons.’

‘Als je tegen deelnemers zegt: scherm je sociale media af, dan weet je dat ze een bak stront over zich heen kunnen krijgen’

Linda Duits

Geel zegt weinig klachten te krijgen. Ook als hij gewezen wordt op een stuk in de Volkskrant van februari 2020, waarin enkele deelnemers aangeven het gevoel te hebben dat ze te kakken zijn gezet door First Dates, geeft hij aan dat mensen over het algemeen tevreden zijn over de wijze waarop ze naar voren zijn gebracht. ‘First Dates is een lief en onschuldig programma waarin we mensen met respect behandelen en weergeven. Mensen moeten zich veilig voelen en als dat niet zo was, zou het programma nu ook niet meer bestaan.’

Oneigenlijke relatie

Mediawetenschapper Linda Duits, verbonden aan de Universiteit Utrecht, vindt het lastig om First Dates goed in te schatten. ‘Het komt over als een sympathiek programma, met de goedlachse maître Sergio [inmiddels opgevolgd door Denice, red.] en de vriendelijke barman Victor, die vooral aanwezig lijken te zijn om de deelnemers te ondersteunen. Dat is wat je ziet op televisie. Wat je niet ziet is het werk van de productiemensen die met de deelnemers praten en hen bijsturen.’

Volgens Duits is het onmogelijk om reality-tv op een ethisch verantwoorde manier te maken, omdat makers en deelnemers andere belangen hebben. ‘De makers willen vooral amusante televisie produceren en dat doen ze door echte mensen in onechte situaties te plaatsen, terwijl het vinden van de liefde in dit geval het hoofddoel van deelnemers is. Maar omdat de makers de macht hebben over de montage en de voice-over is er sprake van een oneigenlijke relatie tussen makers en deelnemers.’ Het idee van Pas om kandidaten een vetorecht te geven over het uiteindelijke uitzenden, steunt Duits van harte, al ziet ze ook dat dit in de praktijk betekent dat reality-tv nauwelijks meer te maken zou zijn.

Sponsjes

Naast makers en deelnemers noemt Duits nog een andere groep: de kijkers. ‘Omdat zij hun commentaar op het programma delen op sociale media komt er voor de deelnemer nog een factor bij die heel naar kan uitpakken.’ Volgens Duits zouden kijkers zich sowieso wat vaker mogen afvragen of het nodig is om hun mening met de hele wereld te delen. ‘De neiging is om tegen deelnemers te zeggen: je weet toch wat er kan gebeuren als je op televisie bent? Of: had je maar niet met je kop op de buis moeten komen. Maar dat vind ik niet terecht, want deelnemers hebben geen controle over de manier waarop zij worden neergezet in het programma.’

Ook de makers blijven in de ogen van Duits te veel buiten schot. ‘Als je tegen kandidaten zegt: scherm je sociale media af, dan weet je dus dat die mensen een bak stront over zich heen kunnen krijgen.’ Dat Pas zelf geen moeite heeft met de manier waarop ze is neergezet in First Dates, wil volgens Duits niet zeggen dat het productieproces helemaal in orde is. ‘Het zijn echt niet alleen maar kwaadaardige mensen die reality-tv maken, maar één zwaluw maakt nog geen zomer. Er zijn genoeg mensen die bij First Dates belachelijk worden gemaakt. Kijkers zijn geen sponsjes die zomaar alles slikken, ze geven zelf betekenis aan wat ze te zien krijgen. Daar zouden ze bij het maken van reality-tv wat vaker aan moeten denken.’