maandagetalage
Louter verliezers
Van een expositie van Krim-kunstschatten in Amsterdam tot een conflict tussen Rusland en Oekraïne.
De tentoonstelling De Krim – Goud en geheimen van de Zwarte Zee, samengesteld uit kunstvoorwerpen die in bruikleen werden afgestaan door vier musea op de Krim, liep amper een maand toen datzelfde, bij Oekraïne horende schiereiland de Krim in 2014 werd geannexeerd door Rusland. Het bracht directeur Wim Hupperetz van het Allard Pierson Museum in een lastig parket, want wat moest er nu gebeuren met die paar honderd objecten uit zijn gefnuikte expositie. Retourneren aan de musea op de Krim? Die vielen nu onder niet erkend Russisch bestuur. Overhevelen naar Kiev dan maar, in casu het Nationaal Historisch Museum ter stede? Het betreft immers Oekraïens cultureel erfgoed, dus dan moeten de kunstvoorwerpen naar Oekraïne. Hupperetz besloot de kwestie aan de onafhankelijke rechter voor te leggen, wat uitdraaide op een langdurige juridische strijd waarvan de afloop acht jaar later nog steeds op zich laat wachten, en waardoor de kunstvoorwerpen zich nog steeds in depot in Amsterdam bevinden.