De waarheid is vreemder dan fictie, schreef Mark Twain in 1897. ‘Fictie moet zich aan mogelijkheden houden. De waarheid niet.’ De uitspraak is in het huidige televisieserie-landschap meer dan actueel, want een opvallend aantal recente series vertelt een waargebeurd verhaal dat zo vreemd is dat geen scenarioschrijver het had durven bedenken.
Vijf jaar dood
Een Britse serie over een oplichtingsverhaal dat zo ongeloofwaardig is dat het wel echt moet zijn.
Neem de vierdelige BBC-serie The Thief, his Wife and the Canoe dat omroep Max vanaf vandaag uitzendt. De serie speelt begin deze eeuw en vertelt het verhaal van John en Anne Darwin. De Darwins zijn een ogenschijnlijk doodgewoon echtpaar van middelbare leeftijd met twee volwassen zoons. Anne heeft genoeg aan een simpel leven: een dak boven haar hoofd, brood op de plank en een warm kopje thee met melk op z’n tijd. Maar John wil altijd meer.
‘John was het soort man dat een Range Rover kocht die hij niet kon betalen, en dan nog eens drieduizend pond uitgaf aan een gepersonaliseerd nummerbord. Allemaal voordat we het gas hadden aangesloten,’ vertelt Anne (gespeeld door Monica Dolan) in de eerste aflevering.
Johns vele, vaak tot mislukken gedoemde plannetjes zorgen er uiteindelijk voor dat het echtpaar in de schulden raakt. John besluit zijn eigen dood in scène te zetten zodat zijn vrouw het levensverzekeringsgeld kan opstrijken. Zelf verbergt hij zich in het leegstaande huis naast hen zodat hij wel iedere ochtend een door zijn vrouw bereid ontbijtje kan nuttigen.
Bizar genoeg werkt dit plan. Tot het het bedrog vijf jaar later toch aan het licht komt.
De rechtszaken tegen de Darwins waren eerder deze eeuw groot nieuws in Groot-Brittannië. Wat mensen nooit begrepen is waarom Anne akkoord ging met het plan en haar zoons jarenlang keihard voorloog (zelfs de rechtbank vond dit vergrijp ernstiger dan Johns misdrijf en gaf Anne een langere gevangenisstraf). Dat haar man, die uiterst manipulatief was, Anne ook zonder fysiek geweld kon dwingen om iets tegen haar zin te doen, was in 2008 nog ondenkbaar. Inmiddels weten we beter. Vandaar dat deze miniserie vooral Anne’s kant van het verhaal vertelt. Hoe ongeloofwaardig dat verhaal ook is.