Brieven kunnen worden geredigeerd c.q. ingekort. Over (niet-)plaatsing wordt niet gecorrespondeerd.
Forum
Reacties op de inhoud van de VPRO Gids, VPRO-programma’s en andere mediazaken kunt u sturen naar forum@vpro.nl. Vermeld altijd uw naam, adres en telefoonnummer.
Niemand is zoals Sinéad (1)
Schitterend portret van Sinead O’Connor in VPRO Gids #1. Niet alleen een begenadigd zangeres, maar bovenal een integere en moedige vrouw die reeds in 1992 de schijnheiligheid van de katholieke kerk doorprikte en niet aarzelde om daar bij optredens openlijk voor uit te komen. En dat terwijl ze moet hebben geweten dat ze daarmee niet alleen in haar geboorteland Ierland werd uitgekotst, maar ook in Amerika. Tenslotte was ook John Lennon daar in grote problemen geraakt, met zijn uitspraak dat de Beatles populairder waren dan Jezus.
ALBERT KORT, KAPELLE
Niemand is zoals Sinéad (2)
Mooi beschreven, dat optreden van Sinéad O’Connor in Madison Square Garden op 16 oktober 1992. Ze werd daar door het publiek weggehoond omdat ze een foto van de paus verscheurde als protest tegen het kindermisbruik door katholieke machtsdragers. Ik was tot dat moment een verklaarde volgeling van Bob Dylan, voor wie die avond was georganiseerd. Maar daarna niet meer: hij viel voor mij reddeloos door de mand omdat hij het niet publiekelijk en direct voor haar opnam. Hij moet daar ook op of bij dat podium hebben gestaan, hij deed niks, hij zei niks. Wat mij betreft: einde verhaal Dylan.
RENÉ DE COCQ, APELDOORN
NPO klassiek
Met veel aplomb werd eind van het jaar de naamswijziging van de klassieke aangekondigd: van NPO4 naar NPO klassiek. Maar wie denkt dat de zender daarmee probeert een jonger publiek aan te trekken, komt bedrogen uit. Vóór de naamsverandering hoorde ik een presentator al zeggen, dat er méér ‘Mozart’ op de zender moest komen. Nou dat klopt, want de zender-brede programmaring blijkt deze week uit het ‘ijzeren’ symfonische repertoire te bestaan. Welke doelgroep daarmee wordt gediend is mij een raadsel. Jongere luisteraars zullen nog meer afhaken. Naar mijn mening is zonder crossovers naar bijvoorbeeld wereldmuziek de zender voor de muziek liefhebbers niet meer relevant. Terwijl deze zender juist een stimulerende invloed zou kunnen hebben op het steeds verder afnemende aantal bezoekers aan de concertzalen. Ik beschouw de huidige programmakeuze van de zender dan ook als schadelijk voor de beeldvorming van onze symfonische orkesten, die volop aan het vernieuwen zijn. Ongelooflijk dat ik als oud-vicevoorzitter van het Rotterdams Philharmonisch Orkest op mijn leeftijd (79) een pleidooi moet houden voor vernieuwing op de radio.
RIES JANSEN
Zendamateurs (2)
Door de hartenkreet van Mirjam Kies (Forum, VPRO Gids #1) over de overlast van zendamateurs, moest ik weer terugdenken aan de jaren ’60 en ’70. Toen stond er een wildernis aan tv-antennes op alle daken. Maar geen klacht daarover werd gehoord, het innig genot van de tv-avond maakte alles goed. Nu staan er alleen nog maar enkele antennes van radio zendamateurs.
Het innige genot van hen is het maken van verbindingen met andere amateurs over de hele wereld, als deelgenoot van een toegewijde en soms ook nuttige gemeenschap van bijna twee miljoen, uniek te noemen in deze toch wel wat getroebleerde wereld. Zij houden zich doorgaans aan de overheidsregels voor buitenantennes, bijvoorbeeld niet hoger dan vijf meter. Bij overlast leidt geduldig en redelijk burenoverleg vaak tot een oplossing.
HANS VAN POELJE
Zendamateurs (3)
Ik hoop van harte dat Mirjam Kies er uitkomt met de buurman. Maar ik vind het ook vervelend dat de gelicentieerde zendamateurs in een kwaad daglicht worden gezet door wat op een internetforum geplaatst wordt. Ik zal niet ontkennen dat er vervelende horken tussen kunnen zitten, maar niet meer dan bij andere bezigheden. Gender- of andere onvriendelijkheden zijn ongewenst bij de gelicentieerde zendamateurs. Persoonlijke eigenschappen of situaties zijn geen onderwerp; alleen de technische en atmosferische omstandigheden en de locaties van deelnemers worden uitgewisseld.
A. VAN HALEM