Het vorige was een succesvol jaar voor de West-Vlaamse kunstenaar Klaas Rommelaere (1986). Op zijn instagram staan foto’s van zijn tentoonstelling Dark Uncles in Amsterdam, van een groepsexpositie in Hong Kong, een solopresentatie bij Art Brussels en van het werk Brecht dat in de permanente collectie van Museum Leuven is opgenomen. En het succes gaat door, want ook op Art Rotterdam – 9 t/m 12 februari in de Van Nelle Fabriek – is de kunstenaar vertegenwoordigd.
Het werk van Rommelaere is grappig, kleurrijk en groots: voor Dark Uncles maakte hij schilderijen en levensgrote poppen, geïnspireerd op zijn familieleden en vrienden, helemaal bedekt met borduursels en breiwerk. Rommelaere studeerde in 2013 af in mode, aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Gent. Maar in de modewereld vond hij het niet en dus week hij uit naar beeldende kunst, waarin hij handwerk centraal stelt.
Zijn poppen, sculpturen, schilderijen en wandtapijten zijn soms gigantisch. Voor de vele uren handwerk die daar in gaan zitten, werkt hij samen met een groep van gepensioneerde vrouwen die hij ‘de madams’ noemt. ‘Ik voel me heel erg op mijn gemak met senioren. Ik heb ook altijd een goede band gehad met mijn oma en opa,’ vertelde hij in een interview met Het Parool.
Zo klassiek of zelfs tuttig als breien en borduren kan zijn, zo modern en fris zijn de voorstellingen die je ziet in Rommelaere’s werk: grafische vormen, horrorfiguren en surrealistische droombeelden, vaak geïnspireerd op scènes uit nieuwe cinema en cultfilms, herinneringen en hobby’s. Zijn kunst gaat over identiteit, afkomst en erfgoed. In Het Parool zei hij daarover: ‘Iedereen wil altijd vooruit, naar de toekomst. Maar soms is het goed om te beseffen waar je vandaan komt, wie belangrijk voor je is.’