Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →
Een kwestie van smaak
Op Instagram heeft ‘VPRO Flowerboy’ – een jonge cultuursnob met een superieure smaak – al bijna drie jaar succes. Maar wie ís deze Flowerboy? En is er ook een link met de VPRO? We wisten de anonieme bedenker te strikken voor een interview. ‘Als mensen elke avond naar De Toppers willen, be my guest.’
VPRO Flowerboy is een parodie-account op Instagram. Dit wordt ook wel een meme-account genoemd omdat het voortborduurt op een bepaalde veel gedeelde internetgrap (een meme) – herhaling is daarbij een belangrijk element. Zulke Instagramaccounts plaatsen telkens een afbeelding van hetzelfde, herkenbare object – in dit geval een T-shirt van Golf Wang, het streetwearmerk van rapper Tyler the Creator, die ook het album Flowerboy maakte – waar een uitspraak bij is gezet. Het idee is dat het object associaties oproept met een specifieke groep mensen en dat de toegevoegde teksten kenmerkend zijn voor deze groep. En daar slaagt VPRO Flowerboy uitstekend in, want zijn opmerkingen zijn verdomd herkenbaar – zeker voor degenen die weleens een jonge cultuursnob tegenkomen.
Het personage VPRO Flowerboy volgen we al enkele jaren – we lachen om zijn rake uitspraken of krijgen last van plaatsvervangende schaamte – zonder te weten wie erachter zit. Dat maakt het extra bijzonder om de maker, die liever anoniem blijft, te ontmoeten.
De maker en VPRO Flowerboy vallen niet volledig met elkaar samen, zoveel is meteen duidelijk. Voor een opschepperige snob is de verlegen twintiger namelijk veel te nuchter. We zijn benieuwd hoe hij tot zijn creatie is gekomen. ‘De Flowerboy voelt zich op basis van zijn eigen culturele smaak beter dan anderen, dat is de essentie,’ zegt de maker. ‘Zelf ben ik opgegroeid met de jeugdprogramma’s van de VPRO en ik heb er ook stage gelopen, bij 3voor12. Het is een goede omroep, maar ook de alternatiefste en de meest pretentieuze. Ik stel me zo voor dat de Flowerboy die jeugdprogramma’s vroeger ook gezien heeft. Die VPRO-vibe past erg goed bij hem, althans de clichéversie ervan.’
Tim Hofman
Het begon ooit als een geintje, waarbij een vriend van de maker het mikpunt was. ‘Ik maakte dit soort meme-plaatjes om hem te plagen. Hij droeg ook altijd zo’n Golf-shirt en daar plakte ik dan bepaalde uitspraken van hem overheen. Die plaatjes gingen via WhatsApp mijn hele vriendengroep rond. Blijkbaar vond men het dus wel grappig en toen heb ik ze in een opwelling online gezet.’
Inmiddels telt het Instagramaccount van VPRO Flowerboy zo’n 25.000 volgers, wat voor een gemiddeld Nederlands account behoorlijk veel is. Onder de fans bevinden zich ook diverse BN’ers, zoals Tim Hofman en op (VPRO-)evenementen zie je regelmatig iemand in een VPRO Flowerboy-shirt voorbijkomen. Ook zijn er inmiddels mensen die elkaar, al dan niet ironisch, uitmaken voor Flowerboy. ‘Ik heb een dankbare doelgroep: duidelijk afgebakend, maar wel loyaal en toegewijd. Over het algemeen zijn het kunst- en cultuurliefhebbers, die kunnen zich ook ergens echt in vastbijten als ze iets tof vinden, net als VPRO Flowerboy. Ik ben blij dat deze groep is ontstaan.’
Het artikel gaat verder onder het kader.
Wie is VPRO Flowerboy?
- De Flowerboy wilde graag naar de filmacademie, maar nadat hij afgewezen was, bleek dat hij die opleiding helemaal niet nodig had.
- Op feestjes maakt hij altijd de playlist en hij vindt het niet leuk als je je ermee bemoeit, tenzij je hem vertelt hoe goed de muziek is.
- Hij vertelt alles wat je niet wist over bands die hij al volgde vóór ze doorbraken.
- Zijn kledingsmaak is volgens de Flowerboy zeer uitgesproken.
- - Hij vindt dat hij een superieure collectie alternatieve platen heeft.
- Hij rookt, maar dit doet hij alleen omdat het er cool uitziet.
- De Flowerboy probeert zijn crush te imponeren door zich mysterieus te gedragen, maar tegelijkertijd bestookt hij haar met irritante appjes.
- De Flowerboy is fan van Timothée Chalamet.
- Hij wil een podcast beginnen.
Ondertussen is VPRO Flowerboy langzaam maar zeker beroemd aan het worden, in tegenstelling tot zijn maker. Dat houdt hij ook liever zo. ‘Ik denk niet dat mijn identiteit iets toevoegt, zo simpel is het. Wat moet je met informatie over mij? “O, de maker heeft een zachte g en komt uit Tilburg.” Tja, dat zullen ze vast alleen maar kut vinden. Daarnaast hoef ik er zelf niets uit te halen. Als ik nou echt heel cool was geweest, had ik mezelf wel in m’n bio gezet. Ik denk dat het gezichtsloze het juist heel sterk maakt, zo kan iedereen zich erin herkennen. Ik heb tijdens mijn stage wel een interview gedaan met 3voor12, maar daarbij was ik in character, dus als de Flowerboy. Ik beantwoordde de vragen gewoon zo overdreven en vervelend mogelijk.’
De Toppers
Aanvankelijk haalde de maker inspiratie uit zijn omgeving, maar naarmate het personage meer vorm kreeg, permitteerde hij zich steeds meer creatieve vrijheid. Hij heeft de Flowerboy goed leren kennen en verzint nu alle uitspraken zelf. ‘Wat ik schrijf is altijd herkenbaar, terwijl het tegelijkertijd volstrekt belachelijk is. Je zal maar iemand in je omgeving hebben dit soort dingen echt uitkraamt... Ik maak er tegenwoordig trouwens ook andere soorten media bij, zoals filmpjes. Sowieso ben ik erg visueel ingesteld, ik maak ook veel taalfouten en die moet mijn zus eruit halen.’
Identificeert de maker zich ook met de Flowerboy? ‘Tot op zekere hoogte wel, want ik begeef me in dezelfde kringen.’ Maar terwijl de identiteit van de Flowerboy bepaald wordt door neerkijken op andermans smaak moet de maker daar zelf niets van hebben. Vandaar ook dat hij deze houding belachelijk maakt. ‘Als mensen elke avond The Fast & the Furious-films willen zien of naar De Toppers willen, om maar iets te noemen wat haaks op de highbrow-smaak van VPRO Flowerboy staat, be my guest. Ze hebben groot gelijk. Ik heb zelf een brede smaak en het stoort me enorm als mensen je scheef aankijken omdat jij iets leuk vindt wat niet aan hun normen voldoet. Dat elitaire, daar moeten we wat mij betreft vanaf.’
Betekent dit ook dat de maker graag zou zien dat VPRO Flowerboy doorbreekt bij het grote publiek? ‘Nee, de Flowerboy blijft sowieso een bescheiden succes bij een specifieke doelgroep, dus viraal zal hij niet gaan. Dat is ook niet des Flowerboys natuurlijk.’
Voor meer VPRO Flowerboy op Instagram: @vproflowerboy