Wanneer je internationaal wil doorbreken als klassiek musicus kan een al te ingewikkelde achternaam als hinderlijk ervaren worden. Met een pakkende, poppy naam kan zelfs een heel nieuw publiek aangeboord worden. Zo laat de Japanse pianiste Hiromi haar tongbrekende achternaam Uehara liever achterwege, en weet bijna niemand meer dat stervioliste Midori ook nog Gotō van achteren heet. De Chinese pianist Yundi Li heeft dan weer niet te klagen over zijn geboortenaam, maar aangespoord door zijn fans geeft hij de voorkeur aan kortweg Yundi. Ook Nederlanders laten zich niet onbetuigd. Componist Jacob ter Veldhuis noemt zich het liefst Jacobtv en harpist Remy van Kesteren bestormt de poppodia met het lekker bekkende Remy. Sommige topmusici hebben weer puur geluk met een vlotte, allitererende naam, onder wie Lang Lang, Avi Avital en Hilary Hahn.
Voor de uitmuntende, klassieke gitarist Miloš Karadaglić (41) was de keuze snel gemaakt. Muzikale muzen houden namelijk geen halt bij exotische landsgrenzen en onuitspreekbare achternamen. De in Montenegro geboren Miloš Karadaglić is over heel de wereld bekend als Miloš. Op zaterdag 24 augustus is de nu in Londen woonachtige Miloš hoofdgast tijdens het traditionele Prinsengrachtconcert. In meer dan veertig jaar concerthistorie is het de eerste keer dat een klassieke gitarist zo’n prominente rol vertolkt op het knusse concertponton aan de Amsterdamse grachten.
Miloš’ naam is dan klein, zijn daden benne groot. Als tiener tankte hij inspiratie bij klassieke topgitaristen als de Spaanse legende Andrés Segovia en Australiër John Williams. Miloš stapt met gemak in hun voetsporen. Een moderne avonturier die met lef muzikale kruisbestuivingen opzoekt. Klassieke kwaliteitslabels als Decca en Deutsche Grammophon geven Miloš alle speelruimte. Zo nam hij gitaarwerk op van filmcomponisten Howard Shore en Ludovico Einaudi. Maar ook populaire bands als The Beatles en Radiohead hijst hij binnen een handomdraai in een getailleerd gitaarjasje. Vorig jaar bracht hij nog een album uit met louter barokmuziek van Bach, Rameau en Vivaldi.
Inmiddels wordt Miloš al omschreven als ‘klassieke gitaargod’ (The Times). In 2012 was hij de eerste klassieke gitarist die solo optrad in de Londense Royal Albert Hall. Als succesvol gitarist wil je zo’n momentum niet voorbij laten gaan. Na talloze tournees en opnamesessies overkwam Miloš een ware nachtmerrie in 2016. De zwaar overwerkte gitarist kampte met een onverklaarbare, fikse handblessure. Even dachten artsen aan de door musici zo gevreesde, zeldzame neurologische aandoening dystonie. Na een intense therapie in Zwitserland kwam Miloš erachter dat al zijn kwalen het gevolg waren van een burnout. Aan een lange lijdensweg kwam een einde, vertelt hij aan Classical Guitar Magazine. ‘Die twee jaar zoeken naar een antwoord waren zwaar. Ik wens dat mijn ergste vijand nog niet toe.’
Vanavond maakt Miloš alleen maar vrienden in Amsterdam. Tijdens het Prinsengrachtconcert staat Miloš zij aan zij met accordeonist Ksenija Sidorova, saxofonist Jess Gillam en het Nederlandse crossoverensemble bij uitstek, Fuse. Naast het Prinsengrachtconcert op npo 2 zendt Avrotros ook het Kinderprinsengrachtconcert uit op npo 3 (18.20 uur).