Veel spannends kan tv-producer Steven Bochco niet ontdekken op de huidige Amerikaanse televisie. Alleen The Sopranos. Bochco heeft recht van spreken. Met Hill Street Blues zette hij in de jaren ’80 een nieuwe standaard voor politiedrama. Ook tekende hij voor topseries als LA Law en NYPD Blue. En nu is er een boek.
Zich op de borst kloppen over zijn televisiecarrière doet Steven Bochco niet graag. ‘Als er journalisten zijn die zeggen dat ik de weg heb geplaveid voor het moderne Amerikaanse televisiedrama, vind ik dat natuurlijk leuk om te horen; maar je zult het mij niet horen zeggen.’ Niet de jaren ’80 – waarin hij zelf gloreerde – maar de jaren ’90 beschouwt hij als het hoogtepunt in de Amerikaanse televisiehistorie. ‘De eerste seizoenen dat LA Law werd uitgezonden stond het op eenzame hoogte, maar daarna kwamen er steeds meer goed gemaakte series bij. Tegenwoordig vind ik het weer wat minder. The Soprano’s is natuurlijk fantastisch, en hoewel ik geen echte fan ben van Six Feet Under, zal ik niet ontkennen dat het kwaliteit heeft. Maar verder zie ik weinig baanbrekends.’
Het kantoor van Steven Bochco Productions is gevestigd op het uitgestrekte complex van de Fox-studio’s in west Los Angeles. Om er te komen moet je het hele drukbebouwde terrein oversteken. Gelukkig is verdwalen bijna onmogelijk. De kolossale opnamestudio’s, waarvan de muren zijn beschilderd met afbeeldingen van Fox-producties, vormen een mooi oriëntatiepunt. Blijf je links van de Simpsons-muur en de Star-Wars-muur, dan zit je goed.
De bescheiden witte bungalow waarin Bochco en zijn medewerkers zijn gehuisvest, steekt er een beetje anoniem bij af. Maar eenmaal binnen wemelt het weer van de bekende gezichten. De wanden van Bochco’s werkkamer hangen vol met foto’s van de casts van Hill Street Blues, LA Law en NYPD Blue, zijn drie bekendste hitseries. Bochco zelf – grijs maar afgetraind, doordringende ogen – schurkt zich behaaglijk op de bank in een lichte spijkerbroek, New Balance sneakers en een poloshirt.
Je zou het niet meteen zeggen, maar hier zit een van de succesvolste tv-makers ooit. Winnaar van tien Emmy Awards als schrijver/producer, door de Britse Guardian uitgeroepen tot de Tolstoi van de televisie, en vermogend genoeg om zich een privé-jet te kunnen veroorloven. Niet iemand die je normaal zo een twee drie te spreken krijgt. Maar voor de verandering heeft Bochco wel even tijd, want op zijn 59ste heeft hij zijn eerste roman geschreven, en die verdient promotie.
Death by Hollywood (in Nederlandse vertaling verschenen bij Vassallucci) is een kruising tussen een humoristische zedenschets van Hollywood – het milieu waarin hij zich nu alweer zo’n veertig jaar beweegt – en een misdaadroman.
Het knap geconstrueerde verhaal wordt verteld door een cynische, wisecrackende impresario, Eddie Jelko, die het filmwereldje door en door kent. Maar de eigenlijke hoofdpersoon is een klant van hem: scenarioschrijver Bobby Newman. Deze heeft de gewoonte zijn buren te bespioneren met een telescoop, en is op een avond getuige van een wilde vrijpartij tussen een mooie vrouw en B-acteur Ramon. Als hij gefascineerd blijft toekijken ziet hij tot zijn schrik dat de twee ruzie krijgen en dat de vrouw haar minnaar het hoofd inslaat met een filmtrofee. In plaats van naar de politie te stappen besluit Bobby in een opwelling zelf op onderzoek uit te gaan en de moord te gebruiken voor een filmscenario.