'De grond waarop wij staan, hè, die ziet er wel heel solide uit, maar er hoeft maar dát te gebeuren of je zakt erdoor. En als je er eenmaal door bent gezakt, kun je het wel vergeten. Dan kom je nooit meer terug naar de
oppervlakte. Dan moet je je in de donkere wereld eronder maar in je eentje zien te redden.’ (uit: After Dark)
Welkom in de wereld van Haruki Murakami (57), de Japanse schrijver die de werkelijkheid graag kantelt. Die beschrijvingen van alledaagse handelingen als boodschappen of de was doen moeiteloos laat overgaan in een confrontatie met onvermoede parallelle werelden waar niemand veilig is. Zijn personages niet – ‘Er bestaat geen twijfel aan: er staat in deze kamer iets te gebeuren. Waarschijnlijk iets dat een heel diepe betekenis heeft’ – en zijn lezers niet. Want het lezen van Murakami’s werk verandert iets in je, zonder dat je precies kunt benoemen wat. Het maakt dat de dagelijkse werkelijkheid op losse schroeven komt te staan, dat het onbewustzijn in het bewustzijn meer aandacht krijgt.
De magie van Murakami’s werk omschrijven is net zo lastig als een boek van hem navertellen. Neem 'After Dark', de zojuist verschenen Nederlandse vertaling van zijn nieuwste roman. Daarin ontmoeten een jongen en meisje elkaar in een nachtelijke stad en helpen zij een aangerand Chinees meisje in een zogeheten love hotel. De dader van die aanranding doet onduidelijk werk achter zijn computer in een verlaten kantoor. ‘Een of andere idioot heeft een golfbal in heel ruw terrein geslagen, en als iemand die niet voor morgenochtend uit het systeem haalt, gaat de internetvergadering niet door,’ legt hij zijn vrouw over de telefoon uit. En er is een zusje dat al twee maanden heel diep slaapt. ‘Je hoort haar niet ademen, ze keert zich niet om, ze lijkt wel dood. Je kunt haar roepen, je kunt aan haar schudden, maar ze doet haar ogen niet open.’ Het is een wonderlijk verhaal maar gek genoeg toch aannemelijk. En tegelijkertijd gaat het boek over zoveel meer. Zoals steeds bij Murakami. Wat is echt, wie ben je en waar wordt dat door bepaald? Of, zoals een van de hoofdpersonen in 'After Dark' zich afvraagt: ‘Waarom leiden we eigenlijk allemaal een ander leven?’