Ze wil het liefst dat iedereen met de fiets naar haar concert komt, zoals tijdens haar optreden in Amsterdam. Met het toeren maakt ze zich zorgen of ze niet te veel energie verbruikt. En haar laatste album 300 Days At Sea is compleet opgenomen op zonneenergie.
Het tengere hippiemeisje (kleindochter van een piraat) dat opgroeide op de Bermuda- eilanden geeft vanzelfsprekend alles een plek in de cyclus van de natuur. Ze heeft gevoel voor de grote, ronde verhalen. Ook het verhaal achter dit album is bijzonder: een visser op Bermuda had het wrak van de boot Moon gevonden waarop Heather en haar familie jarenlang hadden gevaren. De visser dook naar het wrak en haalde het kompas van het schip naar boven. De cirkel was nu rond. Heather navigeerde weer terug naar haar jeugd.
In de zacht kabbelende nummers neemt ze je mee van ‘Northwest, southeast, shore to shore’ en ‘headed south in the winters to the trade winds.’ Soms steekt de storm op, zoals in ‘I’d Rather Be’ maar het zijn toch voornamelijk de akoestische nummers die Heathers stem kracht geven. De nummers wisselen elkaar in een mooi tempo af. Verwacht geen vocale experimenten zoals in voorgaande albums als Oyster en Siren, maar een veel natuurlijkere omgang met haar ijle stemgeluid. Het is alsof ze als geen ander weet hoe ze haar energie moet gebruiken, zelfs nog wat reserves overhoudt, en op die manier voor zichzelf de juiste richting heeft gevonden. Northwest, southeast, shore to shore.
Renske Jonkman > Vrijdag, Koninklijke Schouwburg Heather Nova > Vrijdag, Koninklijke Schouwburg