GEZIEN
Thomas Rosenboom, Crossing Border, Kings, 16 november 2012
LITERATUUR
Al twee keer won Thomas Rosenboom de Libris Literatuur Prijs – een unicum. Naar zijn meest recente roman werd dan ook reikhalzend uitgekeken. Voor een groot deel van De rode loper keerde Rosenboom terug naar de jaren zeventig. Centraal staat voormalig roadie Lou Baljon. Rosenboom noemt zijn personage ‘een tragisch man’, vooral omdat Lou niet in staat is om origineel uit de hoek te komen en zo boven de massa uit te stijgen. ‘Tegenwoordig voelen veel mensen zich te goed voor hun eigen middelmatigheid, waardoor ze zich gaan aanstellen om toch maar wat aandacht te krijgen,’ zegt Rosenboom. ‘Voor mij hoeven mensen niet origineel te zijn. Dat gewild-originele kom je tegenwoordig heel veel tegen. Echte originaliteit kun je alleen maar bewonderen.’
PLUS
Rosenboom heeft de hedendaagse maatschappij uitgebreid geanalyseerd en doet daarvan zowel in zijn boek als tijdens zijn optreden treffend verslag. ‘Mensen kijken het liefst naar zichzelf,’ zegt hij, wat hij illustreert aan de hand van een passage uit zijn boek. Zijn personage Eddie werkt als fotograaf op bruiloften en merkt daar dat de gasten alleen maar geïnteresseerd zijn in de beelden waarop ze zelf te zien zijn. Rosenboom: ‘Een ideale bruiloft zou er daarom als volgt uitzien: de eerste helft wordt gefilmd, en de tweede helft worden deze beelden uitgezonden, zodat iedereen naar zichzelf kan kijken.’ In De rode loper gaat Lou met dit idee aan de slag: hij opent een bioscoop met een rode loper voor de deur. Iedere bezoeker die daar overheen loopt wordt met camera’s vastgelegd, en een half uur later worden de beelden van de rode loper aan de gasten getoond. Een interessante gedachte, waarmee Rosenboom het publiek gemakkelijk een half uur lang weet te boeien.
MIN
Hoofdpersonage Lou werkt een aanzienlijk deel van zijn jongere jaren als roadie voor een middelmatige locale band. Muziek speelt dan ook een aanzienlijke rol in het boek, en interviewer Maarten Dessing haakt hier op in door aan het begin van het gesprek te vragen naar Rosenbooms eigen muzikale verleden. Die blijkt te bestaan uit een korte carrière als bassist in een bluesrockband, want ‘disco, funk en synthetische pop was muzikaal gezien te hoog gegrepen voor ons.’ In het kader van Crossing Border zou het interessant zijn geweest meer te horen over het samengaan van literatuur en muziek in Rosenbooms oeuvre. Een half uur is echter kort, dus er moesten keuzes gemaakt worden. Het publiek leek er geen problemen mee te hebben.
CONCLUSIE
Een interessant boek plus een interessante gedachtegang plus een interessante auteur maakt een interessant optreden. Roosenboom had probleemloos een uur kunnen vullen.
CIJFER
8,5
In een ouderwetse opvoeding werd kinderen geleerd hun ijdelheid te onderdrukken. Deze calvinistische les wordt tegenwoordig overgeslagen: iedereen wordt almaar aangemoedigd zijn talenten te ontdekken en te exploiteren. ‘Maar je kunt beter niet met een middelmatig talent moeten overleven in het kunstvak,’ zegt Thomas Rosenboom – duidelijk geen liefhebber van de Idols- en Voice-of-Holland-cultuur.