Het eerste nummer van het nieuwe internettijdschrift Samplekanon heeft als thema ‘Asemisch schrijven’. Ik had er nooit van gehoord, maar werd wijzer uit een stuk van Sake van der Wall over de Codex Seraphinianus, een dertig jaar oude encyclopedie die 'niet ergens over gaat'. Het boek ziet eruit als een echte encyclopedie, maar de uitleg is onleesbaar. En de afbeeldingen mysterieus. Beelden van een onbekende wereld.
Langzaam dringt het door. Ik denk aan de verknipte muziekpartituren van Arthur Slenk, aan klankdichter Jaap Blonk, die ook meedoet aan Samplekanon, aan Tonnus Oosterhoff die ondervraagd wordt. Asemische poëzie heeft de suggestie van tekst, maar leesbaar is ie niet. Het werk van Cy Twombly kun je asemisch noemen, losgezongen schrifturen. Het lijkt tekst te zijn, een persoonlijk statement, een handschrift, maar betekenis is afwezig. Niet ontcijferbaar, een lege code. Iets dat lijkt op tekst maar het niet is.
Zit daar verzet in? Verzet tegen het al te begrijpelijke van deze donkere dagen? In mijn gesprek met de redactie van het nieuwe internettijdschrift mijd ik open deuren als nieuwe generaties die zich verzetten tegen de gevestigde orde. Frank Keizer en Maarten van der Graaff: 'Waarom we dat hele ding uit de grond hebben gestampt is omdat we goeie teksten wilden brengen die nog niet gelezen werden.'
Wat zijn samples in dit geval? 'Tekstflarden die wij afschieten. Niet perse puur tekst. Niet perse gerecycled materiaal. Daar zitten een hoop jonge mensen tussen die debuteren. Vaak wat nergens anders aan de orde komt en waarvan je denkt wat is dat goed. Zoals de shellshock poëzie van Koseoglu over het Koerdische grensgebied waarin werkelijkheden door elkaar staan.'
Vorige week bracht ik een bezoek aan het redactielokaal van het internettijdschrift Samplekanon en sprak er met de initiatiefnemers Frank Keizer en Maarten van der Graaff. Bij het gesprek, dat vrijdag jl. in De Avonden werd uitgezonden, waren ook Caglar Köseoglu en Hannah van Binsbergen aanwezig die er hun tekstbijdragen voorlazen.
Driekwart jaar geleden bedachten Maarten van der Graaff en Frank Keizer het wapen en wat ermee afgeschoten zou moeten worden. 'Je schiet iets aan flarden maar tegelijkertijd is een samplekanon ook een kanon dat met flarden schiet.'
Wim Noordhoek is medewerker van De Avonden en publiceert dagelijks op zijn weblog Avondlog.