Waarom doe je mee aan dit project?
‘Ik vond het interessant, omdat je gedwongen wordt om na te denken over je omgeving. Met betrekking tot de werkplek van een schrijver hangt men vaak een soort voodoo-geloof aan: in objecten, een stoel, het uitzicht, in plaats van in het genie van de schrijver zelf. Heel vreemd.’
Waar werk je zelf?
‘Thuis, aan een bureau in de hoek van de woonkamer, of in mijn zolderkamertje in het centrum van Amsterdam. Daar werk ik als ik wil uitkijken over de daken van de stad. Het maakt me niet zo heel veel uit waar ik zit. Of het lukt, heeft toch meer te maken met de vraag of je zelf energie en ideeën hebt, dan met de omstandigheden. Het schijnt dat Nabokov zijn laatste roman in de badkamer heeft geschreven.’
Waarom Cees Nooteboom?
‘Ik ben een liefhebber van zijn werk, maar heb hem vooral gekozen omdat hij altijd over reizen en andere plekken schrijft. Zijn werkplek is virtueel overal ter wereld, een soort hok in transcendentaal hotel Nooteboom. Daarom leek zijn werkplek mij het interessantst.’
Hoe zag zijn werkplek eruit?
‘Toen ik aankwam, was hij bezig met de belastingman. Ik ging naar boven. Zijn werkkamer was anders dan ik had gedacht. Een zolderkamer, heel ordelijk en goed gearchiveerd. Het zag er vrij zakelijk uit, het had een deel van een journalistieke redactie kunnen zijn. Dat beviel me wel, het had niets van de verheven idealen of de romantiek van de literatuur. Ik wist al waar ik het over wilde hebben: dat voodoo-concept van de schrijverswerkplek. Binnen een uur heb ik het verhaal Een stoel, drie mannen en een kamer geschreven; ik werk altijd heel snel. Daarna hebben we samen nog koffie gedronken.’
Zondag ben je ook te gast in Boeken om over je nieuwe boek De Vergeting te praten. Hoe zie je daar naar uit?
‘Ik vind het leuk, want dat programma is de enige plek waar je nog zinnig over een boek kan praten. In andere programma’s gaat het altijd over dingen die me niet interesseren: of ik wel open en assertief ben en niet te ironisch. Wim Brands stelt vragen waarover nagedacht is. En voor hem is het ook weleens leuk om iemand aan tafel te hebben met een langere mat dan hijzelf. We kunnen een wedstrijdje doen wiens kapsel het meest op dat van Rod Stewart lijkt.'
Het Cappuccino Schrijvershuis laat talentvolle schrijvers een verhaal schrijven in het huis van een gevestigde auteur. Daan Heerma van Voss leende de werkplek van Cees Nooteboom.
De volgende schrijvers verblijven in het Cappuccino Schrijvershuis:
2 maart: Daan Heerma van Voss in het huis van wereldreiziger Cees Nooteboom
9 maart: Alma Mathijsen in het huis van ‘Vijftiger’ Remco Campert
16 maart: Maartje Wortel in de Groningse boerderij van AL Snijders
23 maart: Murat Isik aan de werkplek van bestsellerauteur Thomas Rosenboom
(Radio 2, 9.05-12.00 uur)