Dat succes valt voor een deel te verklaren door interviews met de schrijver bij NPR (publieke Amerikaanse radio) en het CBS-programma Author Talk waar Koch te gast was. Voor die tijd verscheen al een aantal lovende recensies. The Complete Review heeft ze allemaal op een rijtje gezet. Toegegeven, niet alle besprekingen zijn lovend. Zo schrijft Michael Orthofer, de editor in chief van The Complete Review: 'A solid B-thriller, in every respect -- but also little more, as Koch ultimately shies away from the hardest questions, hiding behind his off-his-meds narrator.' Een thriller in het B-genre waarin de auteur wegloopt voor de echte moeilijke vragen.
Soms stuiten we ook op culturele verschillen in het oordeel. Zo schrijft Janet Maslin van The New York Times: 'it’s the morality of the story that’s really sickening.' Een moreel oordeel eerder dan een literair oordeel. Kom je in Nederland toch iets minder snel tegen. Daar staan weer andere lovende besprekingen tegenover, zoals die in een Australische krant: 'The Dinner is a masterful, disturbing piece of theatre. (...) While simple in its structure and narrative scope, The Dinner is stylish and textured with other commentary.'
Luister ook naar de aflevering van Zomeravonden, waarin Herman Koch drie uur lang aan het woord is over zijn werk en zijn jeugd in Amsterdam Zuid.