Begin van dit jaar kreeg hij in Angoulême in Frankrijk, op het grootste stripfestival ter wereld, de Grand Prix toegekend. Het was voor het eerst dat een Nederlander deze prestigieuze oeuvreprijs won.
In Nederland publiceerde hij onder meer in Propria Cures, Provo en Vrij Nederland. In 1968 verhuisde hij naar Parijs, nadat een prent van koningin Juliana tot 'majesteitsschennis' had gezorgd. Sindsdien publiceert hij onder meer in het linkse Franse dagblad Libération en in het satirische weekblad Charlie Hebdo. Vijfenveertig jaar later behoort de inmiddels 71-jarige Willem nog altijd tot de meest gevreesde cartoonisten van Frankrijk.
Sinds enige tijd woont hij op het Bretonse eiland Groix en komt hij minder vaak in Parijs. Zijn dagelijkse prent voor Libération stuurt hij gewoon per e-mail. De 'mailmachine', zoals Willem het noemt. Dagelijks stuurt hij twee tekeningen naar de krant, waarvan ze er een mogen kiezen.
Zijn cartoons zijn hard en confronterend. 'Hij kent geen grenzen, niets is hem heilig,' zegt Gert Jan Pos, die door Crossing Border als gastcurator is aangesteld en voor het festival vijf tekenaars heeft geprogrammeerd. Zelfcensuur is hem vreemd. 'Ik doe wat ik leuk vind,' zegt hij in het interview dat hij met Wim Brands op Crossing Border voerde. 'Alles wat er in het hoofd zit, dat moet eruit.'
Het interview met Willem is hieronder te beluisteren. Ook Gert Jan Pos komt in de uitzending van Brands met Boeken aan het woord. De derde gast is Erik Lindner, de dichter, van wie onlangs zijn romandebuut verscheen: Naar Whitebrigde.
Hij behoort tot de meest controversiële cartoonisten van Frankrijk: de Nederlandse politiek tekenaar Willem Bernard Holtrop, beter bekend als Willem. 'Alles wat er in het hoofd zit, dat moet eruit.'
De tekening waarmee Willem in 2006 de Inktspotprijs won. De bouw van de afscheidingsmuur door Israël op de Westelijke Jordaanoever.