Vervelend voor uitgevers is dat het proces niet valt te sturen. Zeggen dat je een nieuw meesterwerk hebt ontdekt en dat met veel paukenslagen presenteren aan de lezer biedt nog geen garantie voor succes. Integendeel, wie te veel op de trom slaat oogst wantrouwen, motiveert de lezer om kritisch te zijn. Ze lokken de dat-zullen-we-nog-weleens-zien-reflex uit bij de critici. Het meest recente voorbeeld daarvan is Het fantoom van Alexander Wolf van Gajto Gazdanov. Internationaal herontdekt en jubelend besproken, vooral in Duitsland, maar ook in andere landen. In Nederland zijn de reacties vooralsnog wat zuinig. Johannes van der Sluis bespreekt het boek alsvolgt op website Tzum:
‘Ook de roman Het fantoom van Alexander Wolf van Gajto Gazdanov (1903-1971) wordt ons door de uitgevers Lebowski Publishers en Cossee gepresenteerd als een wonder. Een ‘uniek’ en ‘verpletterend avontuurlijk’ verhaal over een soldaat tijdens de Russische Burgeroorlog, vandaar een paard op het omslag. We leven anno 2013, dus als het om de oorlog gaat die verkoop heet, blijven de paarden op stal. In plaats daarvan zijn er Twitterbombardementen te horen, Facebooksalvo’s, en het geschreeuw van het voetvolk, de boekhandelaren – een veertiental wordt aan het begin van het boek geciteerd – en er zullen mits de oorlog goed marcheert vast nog wel BN’ers aan de frontlinie opduiken die hun achterban graag willen laten zien dat ze ook weleens ‘een goed boek’ lezen in plaats van de bladen waarin hun levens worden besproken.’ Hij besluit met: ‘Ooit bestelde mijn lieve moeder bij het geniale verkoopprogramma op de televisie genaamd Amazing Discoveries een schoonmaakmiddel waarvan ik de naam ben vergeten. Het bleek helaas niet het middeltje te zijn waar ze op hoopte en het verdween al snel van het keukenkastje naar de schuur.’
Hebben we hier van doen met de dat-zullen-we-nog-weleens-zien-reflex of gaat het hier werkelijk om een middelmatig boek? Twee vragen, die respectievelijk met ja en nee moeten worden beantwoord. Ja, dit is een reactie op de wat al te luide publicitaire paukenslagen, en nee het is beslist geen matig boek. Evenmin een meesterwerk dat een plek naast de romans van Nabokov verdient, zoals ergens werd beweerd, maar toch zeker een boek dat herontdekking verdient.
Het verhaal in het kort: tijdens de Russische burgeroorlog wordt een zestienjarige jongen beschoten. Zijn paard wodt dodelijk getroffen. De jongen vuurt terug en raakt de man. Die lijkt stervende en de jongen ontkomt op het mooie witte paard van zijn belager. Jaren later woont de hoofdpersoon in Parijs en leest een boek waarin het hele voorval nauwgezet beschreven staat. Alexander Wolf heet de schrijver. De hoofdpersoon gaat naar hem op zoek, zonder veel succes. De man blijft ongrijpbaar, tot ze elkaar dan toch ontmoeten… Het einde zal ik niet verraden. Lees het. Goed geschreven, knap verteld, maar een meesterwerk: nee. Michaël Zeeman schreef ooit over een andere herondekte schrijver, David Vogel, het volgende: 'David Vogel is voldoende aan Alfred Döblin, Arthur Schnitzler en Franz Kafka verwant om herkenbaar te zijn, en tegelijk oorspronkelijk genoeg om op zichzelf te staan'. Voor Gazdanov geldt het eerste wel, maar of hij ook in de tweede categorie scoort… We weten het over een paar jaar.
Overigens bestaat er in Duitsland een fonds dat zich toelegt op het uitgeven van Vergessene Autoren. Mooi is ook de website Writers No One Reads.