Als Karl Ove Knausgård beschrijft hoe hij een luier verschoont of de afwas doet, is dat opwindende literatuur. Maar stel dat die boeken van hem door een vrouw waren geschreven? Hadden we dan ook zo massaal in katzwijm gelegen? Katie Roiphe stelde die terechte vraag onlangs in een fijn polemisch stuk op Slate.com. Het antwoord laat zich raden. Een schrijver die literatuur maakt van poepluiers is grensverleggend bezig, een schrijfster die hetzelfde doet een muts zonder ambitie.
Dat groots en meeslepend drama zich ook achter een doodgewone voordeur kan voltrekken bewijzen Ann-Marie MacDonald, Anne Tyler en Marilynne Robinson die in hun nieuwe roman alle drie op hun eigen manier het knellende keurslijf van het gezinsleven onderzoeken.
Neem de obstinate peuter die tot gekwordens toe haar regenlaarsjes uitschopt. Eerst is het nog leuk, maar Ann-Marie MacDonald zorgt er wel voor dat het lachen je snel vergaat. De Canadese MacDonald had twaalf jaar nodig voor een nieuwe roman. Dat het na het succes van Laten wij aanbidden en De kraaien zullen het zeggen zo lang stil bleef, kwam omdat er de afgelopen jaren twee kinderen moesten worden opgevoed. Hoe haar dat bevallen is, kunnen we nu lezen in In haar lichaam besloten. De hoofdpersoon vertoont namelijk zoveel gelijkenissen met de schrijfster dat het moeilijk is om eraan voorbij te gaan.