Ze danste met ontblote borst voor een volle zaal en kuste haar vrouwelijke geliefde op de planken van de Moulin Rouge, maar ze was ook een kluizenaar die in de tuin van haar buitenhuis eindeloos kon kijken naar een spinnenweb of een badend vogeltje. De vele gezichten van de Franse schrijfster Colette worden allemaal zichtbaar in een prachtig nieuw Privé Domein-deel met de titel De eerste keer dat ik mijn hoed verloor. Vier jaar lang werkte Kiki Coumans aan dit boek. Ze las, vertaalde en rangschikte honderden teksten met als resultaat dit ‘zelfportret in verhalen’.
Een enkeling zal zich nog vaag de paar romans herinneren die in de jaren zeventig vertaald werden, maar Colette is geen schrijver, die nog gelezen wordt. Haar tragiek is dat ze bekender werd door haar scandaleuze leven dan door haar literaire werk, en dat terwijl niemand betwist dat ze tot de Franse canon behoort. Toen ze in 1954 overleed, 81 jaar oud, weigerde de aartsbisschop haar een katholieke begrafenis te geven, omdat ze gescheiden was. In plaats daarvan kreeg ze, als eerste vrouw in de Franse geschiedenis, een staatsbegrafenis.
Geliefd maar controversieel, zelfs na haar dood, het past bij het buitengewone leven dat Colette leidde en dat door Coumans in haar voortreffelijke inleiding wordt geschetst. Het opgroeien op het platteland met een onconventionele moeder, haar vroege huwelijk met een veel oudere kunstcriticus die haar opdroeg wat pikante jeugdherinneringen op te schrijven die hij vervolgens onder zijn eigen naam publiceerde.
Colette werd schrijver tegen wil en dank en bleef haar leven lang beweren dat ze liever niet had geschreven. Coumans verklaart die houding door te wijzen op Colette’s verregaande perfectionisme: ‘Ik heb veel handschriften bekeken en dan zie je hoe ze eindeloos bleef corrigeren. Ze schreef niet alleen romans en verhalen, maar ook veel stukken voor kranten en tijdschriften. In dit boek heb ik zelfs teksten uit de Marie-Claire opgenomen. Wat ze ook deed, ze maakte zich er nooit vanaf. Een stuk ging pas de deur uit als ze helemaal tevreden was. Ik geloof dus niet dat ze dat zei om te koketteren. Wat ook meespeelt, is dat ze het heel moeilijk heeft gehad om geld te verdienen. Na haar scheiding nam ze zich voor nooit meer afhankelijk te zijn van mannen. Daarom is ze destijds ook gaan dansen, ze had alleen haar lichaam.’