Niets menselijks is de beroepslezer vreemd, dus wanneer er een roman van ruim 1200 pagina’s verschijnt, is de verleiding groot zo’n turf aan de kant te schuiven en iets handzamers te kiezen. Maar toen diende zich een stevige voorjaarsverkoudheid aan. Vastgeplakt aan de houtkachel, met thee en tissues binnen handbereik, lazen we in drie dagen Max, Mischa & het Tet-offensief uit, een boek waaraan de Noorse schrijver Johan Harstad bijna tien jaar werkte.
Hoe vat je een roman van deze omvang samen? Wordt er een moord gepleegd? Nee. Is het een generaties omspannend familie-epos? Ook niet. Moet er dan tenminste een raadsel worden opgelost? Mwah, niet echt. De kortste samenvatting is: boy meets girl, al ontmoet Max zijn Mischa pas op pagina 355. Daarvoor heeft hij al onthuld dat ze bij hem weg is. Dus voordat de lezer Mischa überhaupt ontmoet, wordt die geacht zich af te vragen waarom de relatie geen stand hield. Dat is best veelgevraagd. Maar dan ken je Johan Harstad niet. De man die met Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? zijn status als cultauteur in Nederland vestigde.
Fans van dat boek zullen hun geluk niet op kunnen als ze Max, Mischa & het Tet-offensief in handen krijgen. Verteller van het verhaal is Max Hansen, die als dertienjarige jongen van het Noorse oliestadje Stavanger verhuist naar een voorstad van New York. Zijn vader is piloot en kan in Amerika een betere baan krijgen. Het hoofdstuk waarin Max probeert te aarden in zijn nieuwe omgeving is een van de mooiste van het boek. Met elke vezel in zijn dwarse puberlijf verzet hij zich tegen het onvermijdelijke. Totdat klasgenoot Mordecai, die zijn obsessie voor Apocalypse Now blijkt te delen, hem verlost uit zijn zelfverkozen isolement.
Die film speelt een cruciale rol in het boek, maar Harstad sleept net zo makkelijk Beckett, Jaws, Basquiat en de Goldbergvariaties erbij. Zoals hij ook kan uitweiden over polsstokhoogspringen en het Amerikaanse huurrechtsysteem.