vert. Jacques Westerhoven, Van Oorschot
Deze monsterlijke roman (1432 pagina’s, meer dan veertien miljoen verkochte exemplaren) dateert uit 1958 en verschijnt medio februari in Nederlandse vertaling.
Decor is Mantsjoerije tijdens de Tweede Wereldoorlog; tegenwoordig een Chinese provincie tegen de grens met Rusland aan, destijds betwist gebied. De vijand is Stalins Rode Leger, maar de vijand is nog veel meer de oorlog zelf. Hoofdpersonage Kaji is een jonge intellectueel die op het punt staat te worden opgeroepen voor het leger. Door personeelschef te worden bij een magnetietmijn waar Chinese dwangarbeiders te werk worden gesteld, ontkomt hij aan deze oproep en kan hij zelfs met zijn vriendin Michiko trouwen. Al snel walgt Kaji van de gewelddadige behandeling van de Chinese werkkrachten en probeert hun situatie te verbeteren, waardoor hij botst met de boertige Japanse ploegbazen. Uiteindelijk wordt hij vanwege insubordinatie alsnog het leger ingestuurd. Zijn vrouw moet hij achterlaten, maar zij zal de hele roman niet uit zijn gedachten verdwijnen.
Het knappe van Menselijke voorwaarden is dat de oorlog al deze tijd slechts op de achtergrond aanwezig is, als een dreigende bastoon. Zonder ‘in beeld’ te zijn, er is nog bijna geen kogel afgevuurd, beïnvloedt de oorlog de levens van alle personages. Op de mijn heerst bijvoorbeeld een enorme prestatiedruk, omdat het magnetiet nodig is om wapens te maken, terwijl bij velen ook voortdurend de angst leeft te worden opgeroepen en uitgezonden.
Menselijke voorwaarden is het verhaal van de Tweede Wereldoorlog vanuit Japans perspectief. Junpei Gomikawa, die zelf soldaat was in deze oorlog, biedt een blik op de houding en mores van het Japanse leger. Zo’n driehonderd pagina’s worden uitgetrokken voor de beschrijving van de snelle harde opleiding tot soldaat die Kaji krijgt. Het legersysteem wordt scherp bekritiseerd: rekruten wordt het leven zuur gemaakt door intimiderende veteranen, en wie van zich afbijt krijgt nog meer klappen. Soldaat Kaji blijkt ondertussen een uitmuntend schutter te zijn.
Wurgen
Omdat Gomikawa de tijd neemt om de legersituatie te schetsen, verliest de roman aan vaart, maar deze trage manier van vertellen lijkt doelbewust gekozen. Langzaam, als een logge wurgslang, snoert het verhaal zich bijna onmerkbaar gedurende achthonderd pagina’s strakker en strakker rond de lezer, maar van echt wurgen is nog steeds geen sprake. Daarmee wacht Gomikawa tot het onvergetelijke derde en laatste deel.
Er is tegen die tijd zo veel woede, leed en verdriet opgebouwd in de roman dat de pagina’s onder constante hoogspanning staan. De ene krachtige scène volgt op de andere, de lezer heeft nauwelijks tijd om adem te halen. De arbeid die in het tragere tweede deel is geïnvesteerd, betaalt zich dubbel en dwars uit. Gomikawa is in bloedvorm als hij de wreedheid en willekeur van de oorlog schetst. Wanneer de stofwolken na een veldslag zijn opgetrokken en zo ongeveer het hele regiment van Kaji is afgeslacht, staat een van de laatste soldaten op om te plassen, om zo te bewijzen dat hij nog wat kan, dat hij niet dood is. Als de zoveelste soldaat in een bijzin wordt gedood, noteert de auteur over die dood: ‘Het was ongelofelijk eenvoudig.’ Met de idealistische Kaji gaat het niet goed en niet slecht. Hij ontwikkelt zich tot een meedogenloos en gevreesd militair militieleider die ’s nachts aan zijn Michiko denkt. Zonder al te moralistisch te worden, laat Gomikawa er toch geen misverstand over bestaan: de oorlog maakt Kaji tot de man die hij is, de oorlog bepaalt de loop van generaties Japanners. Voor sommige soldaten betekent dit dat ze sneuvelen bij de eerste de beste beschieting, voor veel vrouwen betekent het dat ze worden verkracht en voor Kaji betekent het dat hij zijn idealen opzij moet zetten om te overleven.
Het derde deel van Menselijke voorwaarden maakt het boek onvergetelijk: dit is het noodlot, je kunt je ertegen verzetten maar dat heeft geen zin. Gewoon doen wat je moet doen, vermoorden wie je moet vermoorden en verder schuilen in je schuttersput en hopen dat je het er heelhuids afbrengt.