Zoals grachtengordelbewoners zich graag op straat vertonen met een plastic tasje van Athenaeum Boekhandel, zo lopen bepaalde inwoners van Cairo trots rond met een tasje van Diwan. Die tasjes golden als ‘cultureel statussymbool’, legt Nadia Wassef uit in Mijn boekhandel in Cairo. Ze bestelde er in haar enthousiasme tienduizend van, en dat bleek marketingtechnisch een onverwacht slimme zet. Adverteren hoefde niet, de tasjes deden hun werk.
Mijn boekhandel in Cairo is een van de drie boekwinkelboeken die deze maand verschijnen. Drie boeken over boekwinkels, dat klinkt als een onwaarschijnlijk toeval, maar dat is het niet. Boeken over boekwinkels en boekverkopers zijn namelijk al heel lang een populair genre. Hoewel steeds meer klanten de fysieke winkel links laten liggen en hun leeswaren online bestellen, gaat van een echte boekwinkel nog steeds een krachtige romantiek uit. Daarvan wordt niet alleen in romcoms dankbaar gebruik gemaakt (Notting Hill, You’ve Got Mail), maar ook in suikerspintitels als Echte liefde vind je in de boekwinkel (‘De liefde voor lezen brengt Emilia meer dan boeken alleen…’) of De boekwinkel op de hoek (‘Als “en ze leefden nog lang en gelukkig” zomaar op de volgende bladzijde kan staan…’) waarin jonge vrouwen een schattig boekwinkeltje drijven.
Iets dergelijks doet Alba Donati ook in De boekhandel in de bergen, alleen dan in het echt. Deze Italiaanse werkte jarenlang in de stad voor uitgeverijen, totdat ze op een nacht bedacht dat ze terug wilde naar haar geboortedorp om een boekwinkel te beginnen. Dat dorp ligt in de heuvels van Toscane en telt honderdtachtig inwoners, een feit waar Donati in haar dagboek erg vaak op terugkomt.
Vanaf het moment dat ik de boekhandel opende is er geen gesprek geweest waarin me niet wordt gevraagd: ‘Hoe bent u op het idee gekomen om een boekhandel te beginnen in een afgelegen dorpje met honderdtachtig inwoners?