Is hij de ultieme beroepsprovocateur, een filmauteur met een indrukwekkende internationale staat van dienst of beide? Paul Verhoeven is voor de derde keer in Cannes: in 1992 met Basic Instinct, in 2016 met Elle, nu met Benedetta. En wederom zorgt de regisseur voor opschudding, kritiek én bewondering. Noa Johannes spreekt met nationale en internationale filmprofessionals over het oeuvre van de regisseur, zijn plek in de filmwereld én hun persoonlijke favorieten.
Tijdens de 74ste editie van het Filmfestival van Cannes (6 t/m 17 juli) praat VPRO Cinema met regisseurs en acteurs over hun nieuwe films.
Collega's en critici over Paul Verhoeven (special)
#4: Gijs Naber over The Story of my Wife
Naast Paul Verhoeven is er nog een Nederlander die met een film in de hoofdcompetitie van Cannes te zien is: Gijs Naber. Hij speelt de hoofdrol in The Story of my Wife: een Hongaars kostuumdrama van Ildikó Enyedi over een kapitein die op het vaste land maar niet kan aarden.
#3: Joachim Trier over The Worst Person in the World
De Noorse filmmaker Joachim Trier debuteerde in 2005 met Reprise, een persoonlijk en melancholiek drama over ambitie, frustratie en verlies. In de jaren erna maakte hij prachtige films als Oslo, 31. August en Louder than Bombs. Tijdens Cannes 2021 dingt hij mee naar de Gouden Palm met The Worst Person in the World (Verdens verste menneske), waarin we de dertigjarige Julie volgen. Ze heeft zoveel mogelijkheden in het leven, waardoor ze niet durft te kiezen.
#2: Paul Verhoeven over Benedetta
In Cannes wordt beroepsprovocateur Paul Verhoeven gezien als een heuse filmauteur. Vijf jaar geleden was hij op het festival met verkrachtingsdrama Elle, en nu in 2021 maakt hij wederom kans op de Gouden Palm met het broeierige nonnendrama Benedetta. Gerhard Busch sprak met Verhoeven onder meer over de nu al beruchte 'dildo-scène', het geloof en zijn hang naar realisme.
#1: François Ozon over Tout c’est bien passé
De Franse regisseur François Ozon presenteert in Cannes zijn nieuwste film Tout s'est bien passé, een drama over een man die na een beroerte verlamd is geraakt en euthanasie wil. Maar dat mag niet in Frankrijk. 'Het leven is hard, verdrietig en oneerlijk. Daarom hebben we een beetje humor nodig.'