Dit jaar bestond de vijfkoppige VPRO-publieksjury in Rotterdam uit Oriana Baloriano, Frits Bienfait, Magda van Vloten, Miriam van den Brink en Mauro Corstiaans. Van de negen genomineerde films koos deze jury A Perfectly Normal Family als winnaar van de VPRO Big Screen Award. Het Deense familiedrama gaat over de vader van de elfjarige Emma, die bekend maakt dat hij voortaan als vrouw door het leven wil gaan.
A Perfectly Normal Family zal worden uitgebracht in de Nederlandse bioscopen, worden aangekocht door de VPRO en worden uitgezonden op NPO 2. Voor de officiële prijsuitreiking zaten we met vier van de vijf juryleden aan tafel.
De juryleden van de VPRO Big Screen Award vertelden over hun eigen ervaringen op het IFFR, de negen genomineerde films en natuurlijk de uiteindelijke winnaar: A Perfectly Normal Family van regisseur Malou Reymann.
Hoe was het om het festival als jurylid van binnenuit te beleven?
Frits: ‘Ik heb nog niet eerder zo beschouwend naar films gekeken. Dat vond ik als liefhebber bij vlagen best moeilijk. Je moet oppassen dat je andere films buiten het programma ook niet minutieus gaat ontleden.’
Oriana: ‘Je wordt uitgedaagd om voorbij je eigen manier van films kijken te gaan. Feedback en de beleving van iemand anders doen echt wat met je. Je leert om onafhankelijk, en niet meer vanuit je eigen beleving, een film te categoriseren en te beoordelen.’
Heb je een voorbeeld van zo’n ervaring van een ander?
Oriana: ‘Zeker, ik kijk altijd naar waar het hart van de film zit. Voel ik liefde voor een film, dan neem ik eventuele schoonheidsfoutjes voor lief. Nu ben ik oplettender gaan kijken naar het totale plaatje; klopt de muziek, de achtergronden en het camerawerk? Dat is een interessante manier van kijken die ik van Mauro heb geleerd.’
Mauro: ‘Andersom geldt dat zeker ook, Oriana gaf vrijwel direct aan op zoek te zijn naar een film die haar echt persoonlijk zou raken.’
Hoe was de samenwerking uiteindelijk?
Frits: ’Geheim van de raadkamer toch?’ (Iedereen lacht hardop)
Miriam: ‘We waren het niet echt eens met elkaar, maar na een aantal uur zijn we toch gezamenlijk tot een democratisch besluit gekomen.’
Frits: ‘Ik kan de andere jaren niet vergelijken, maar het niveau voor de Big Screen Award was erg hoog, de negen genomineerde titels vielen allesbehalve tegen.’
Mauro: ‘Kijkend naar de films is het ook niet gek dat er veel discussie was. Ze liggen qua thematiek en manier van filmen ook erg uit elkaar. Dan is het onvermijdelijk dat er ook persoonlijke smaak bij komt kijken.’
Waarom is de keuze gevallen op A Perfectly Normal Familiy?
Frits: ‘Het snijdt een diep maatschappelijke thema aan, in dit geval vormgegeven door de transitie van de vader. Maar het had ook in de vorm van een scheiding of een ander soort gezinsbreuk kunnen zijn. Bovendien betreft het een perfecte, indrukwekkende vertolking van de elfjarige dochter.’
Oriana: 'De transitie van de vader wordt niet centraal gezet, maar juist de beleving van de jongste dochter en de loyaliteitsconflicten die zij ervaart door de gezinsbreuk. Een voor veel gezinnen herkenbare situatie. Het gaat over hoe om te gaan met de verschuiving van de rollen binnen een gezin, en hoe je aan het einde van de dag alsnog de liefde laat heersen.’
Miriam: ‘Ja dat is het, de onvoorwaardelijke liefde.’
Oriana: ‘Het is ook mooi om te zien dat de jongste dochter constant aandacht krijgt in alle situaties. Het laat zien dat als je een steunpilaar in je leven hebt, er altijd de mogelijkheid bestaat om eruit te komen. Zolang je maar gezien wordt.’
Mauro: ‘Je ziet de ouders een verandering doormaken en wat voor effect dat uiteindelijk heeft op het kind, een intrigerend schouwspel.’
Oriana: ‘Acceptatie en transformeren naar een nieuwe rol, daarin een bepaalde groei meemaken, dat was een terugkerende thematiek in de films die we zagen. Je moet uiteindelijk de betere versie van jezelf laten regeren. A Perfectly Normal Family blonk daarin het meeste uit.’
Welke andere genomineerde films maakten nog meer indruk?
Mauro: ‘Fanny Lye Deliver’d sprong eruit. Een historisch drama waar een man vol van liefde voor God met harde hand over zijn vrouw en zoon heerst. Die familiestructuur wordt opengebroken door twee vreemdelingen die in positieve en negatieve zin 'van God los' zijn. Ook in die film wordt, op een totaal ander wijze, een gemetselde muur van het familiebestaan omver geduwd.’
Frits: ‘Een andere film die niet onbenoemd gelaten mag worden is Eden, over een vrouw die allergisch lijkt te zijn voor alles in de buitenwereld en daardoor geïsoleerd in een klinisch ogend appartement leeft. Het is een verrassende film met filmisch zeer gewaagde keuzes.’
Miriam: ‘Die film heeft zich de hele week nog in mijn hoofd afgespeeld.’
Welk advies willen jullie meegeven aan de publieksjury van 2021?
Mauro: ’Mijn enige advies is: heb vertrouwen in jezelf, je wordt om een reden uitgekozen, dus houd vast aan die gedachte.’
Miriam: ’En ga altijd met een open mind en met respect de discussie in.’
Oriana: ’Inderdaad, en hanteer ook een strakke planning. Dat geeft je momenten van rust. Je wilt niet achter jezelf aan hollen.’
Frits: ’Geniet, vergeet niet te genieten!'