'De wereld is een schouwtoneel en alle mensen zijn maar acteurs,’ schreef William Shakespeare zo’n vier eeuwen geleden. Die uitspraak zal tijdens het maakproces van Drama Girl (een coproductie van Halal en de VPRO) ongetwijfeld een keer voorbij zijn gekomen. Het uitgangspunt: ‘Een documentaire waarin we een fictiefilm maken die gebaseerd is op mijn leven. Of andersom.’ De jonge danseres en kunstenaar Leyla de Muynck wordt daarmee de protagonist van haar eigen levensverhaal.
Drama Girl is fictie, maar kan ook doorgaan voor documentaire, verkapte therapiesessie of psychologisch experiment. En alsof dat nog niet spannend genoeg is, worden Leyla’s (fictieve) ouders gespeeld door Pierre Bokma en Elsie de Brauw, niet bepaald anonieme afgevaardigden van de plaatselijke toneelvereniging. Het is fascinerend om de acteurs hier samen met Leyla aan het werk te zien, met alle improvisatie en ongemak die daarbij komt kijken. Dat komt ook naar voren in de onstuimige scènes met haar ‘vriendje’ (gespeeld Jonas Smulders, bekend van Jongens en Niemand in de stad).
Regisseur Vincent Boy Kars (die eerder de documentaire Independent Boy en arthouse-pornofilmproject Vieze Film maakte), noemde zijn films in een interview met Cineville eerder een mix van reality tv, documentaire en cinema. ‘Documentairemakers manipuleren de kijker enorm. Daarom geef ik in mijn werk vaak een inkijkje in het maakproces. Die openheid voelt bijna als een verplichting naar de kijker toe.’ Dat laatste is in ieder geval goed gelukt in Drama Girl: de aanwezigheid van Kars als observator en ‘stuurman’ is in vrijwel alle scènes voelbaar.