‘De Indiase film is de Star Trek-ervaring van de cinema: het bestrijkt de hele filmgeschiedenis, maar anders, als een parallel universum.’ Aldus freelance filmjournalist en -programmeur Olaf Möller, die de cinema van Tamil Nadu als bijzondere zijtak van dat parallelle universum in kaart brengt op het komende IFFR.
Afkomstig uit de zuidelijkste staat van India en met enkele honderden films per jaar een van de belangrijkste filmmarkten na Bollywood, is de cinema van Tamil Nadu een kruising tussen engagement en oh là là. Maar nergens didactisch of voorspelbaar; daarvoor is het te goed gemaakte, vermakelijke kost. Er zitten misdaadfilms bij, melodrama’s, romcoms, horror en een sciencefictionfilm. Omdat Tamil Nadu het onderscheid tussen publieksfilm en arthouse niet kent, zijn kunstzinnige invloeden in de mainstream verwerkt. Met bovengemiddeld intelligente, ongeremde cinema tot gevolg.
Möller: ‘Het zijn films die je bespringen, die heel instinctief zijn en direct. Hun makers leggen een gevoel aan de dag voor grandeur, voor flair, en zijn tegelijkertijd niet bang om tot het naadje te gaan. Als dat betekent dat dingen een vreemde wending nemen, dan nemen ze een vreemde wending.’