Afro-Amerikanen die eind jaren vijftig naar Ghana emigreerden om de eerste onafhankelijke Afrikaanse staat op poten te zetten. Een Marokkaanse studente uit Parijs die zich tijdens een uitwisselingstrip naar Amerika in 1966 niet door haar gastheren laat koeioneren. En een Rwandese filmmaakster die zich kijkend naar foto’s van een Belgische koloniale antropoloog afvraagt wat hij wel en vooral niet zag. Het zijn maar een paar voorbeelden uit de lijst onderbelichte filmverhalen waarmee iffr dit jaar een prikkelend perspectief biedt op Afrika. Met een programma dat even geëngageerd is als experimenteel; even historisch als eigentijds, en dat tegenwicht biedt aan het postkoloniale perspectief uit het Westen door volop ruimte te geven aan andere bronnen.
De titel luidt Pan African Cinema Today (PACT), waarbij panafrikanisme staat voor een toekomstvisie die aan het eind van de Tweede Wereldoorlog door Afrikaanse en Afro-Amerikaanse intellectuelen werd geformuleerd op een onafhankelijk, zelfbewust, verenigd Afrika voor alle Afrikanen, dus ook die door slavenhandel elders waren beland. Een bewustzijn van culturele verbondenheid dat nu weer in de belangstelling staat.