Fascisme, kolonialisme, apartheid, communisme: alle grote verhalen van de recente geschiedenis passeren de revue in A History of Shadows. De vorm waarin de thema’s behandeld worden loopt sterk uiteen: van Koreaanse blockbusters tot gortdroge Britse satire, van magisch-realistische arthouse tot experimentele essays en videoinstallaties. En ook de manier waarop de films naar de geschiedenis kijken is divers. De Amerikaanse documentaire Did You Wonder Who Fired the Gun?, bijvoorbeeld, verhaalt over de racistische overgrootvader van de filmmaker, die in 1946 in Alabama een zwarte man vermoordde. Het Italiaans-Spaanse Les unwanted de Europa zoomt in op een pad in de Pyreneeën dat in de 20ste eeuw talloze groepen vluchtelingen vervoerde, van Catalanen op de vlucht voor Franco tot joden en communisten die aan de nazi’s wisten te ontsnappen. En misschien wel de vreemdste eend in de bijt: een heuse aflevering van de Duitse krimi-serie Tatort over de RAF, getiteld Der rote Schatten (De rode schaduw).
A History of Shadows is, kortom, een zeer divers programma. Maar vrijwel alle films hebben één ding met elkaar gemeen: ze zeggen net zoveel – en misschien nog wel meer – over de tijd waarin ze zijn gemaakt, als over het tijdperk dat ze behandelen. Iets wat eigenlijk geldt voor elke historische film. Niets voor niets zei de Britse cineast Ken Loach (The Wind That Shakes the Barley) ooit: ‘De enige reden om films te maken die een reflectie zijn van onze geschiedenis, is om het over het heden te hebben.’
De filmgeschiedenis staat bol van voorbeelden die de uitspraak van Loach ondersteunen. Sergei Eisensteins historische meesterwerk Alexander Nevsky (1938) bijvoorbeeld: een opzwepend epos over dappere Russen die in 1242 vochten tegen de Duitse Orde, ging in werkelijkheid over de oplopende spanningen tussen de Sovjet-Unie en nazi-Duitsland. Overigens werd de film na het sluiten van het Molotov-Ribbentroppact direct de bioscoop uitgehaald, om vervolgens, o ironie, na de Duitse inval in 1941 weer in volle glorie terug te keren. En dit jaar nog stonden de Britse kranten vol met columns en analyses waarin Christopher Nolans wo II-film Dunkirk in het perspectief van Brexit werd geplaatst.