De vrouw van een naamloze advocaat ligt al een tijd in coma. Mensen in zijn omgeving vragen voortdurend hoe het met hem gaat en bieden troost in de vorm van warme woorden of taart. Totdat zijn vrouw ontwaakt. Heel blij is hij niet; zijn verlangen naar medelijden is obsessief geworden.
Vrijdag 2 februari 2018 wordt tijdens het prijzengala van International Film Festival Rotterdam de VPRO Big Screen Award uitgereikt door een vijfkoppige publieksjury. De redactie van VPRO Cinema beschouwt alvast voor. Met vandaag: de Griekse tragikomedie Pity.
Over de film
Over de regisseur
Babis Makridis (1970, Griekenland) debuteerde in 2012 met de speelfilm L op onder andere het Sundance Film Festival en IFFR. Pity is zijn tweede filmfilm. Het scenario schreef hij samen met Efthymis Filippou, de scenarist van onder meer Chevalier (IFFR 2016), The Lobster en The Killing of a Sacred Deer.
Waarom Pity gaat winnen
Omdat Pity niet alleen deel uitmaakt van de gelauwerde Griekse weird wave, maar ons tevens laat nadenken over eigen emoties en hoe we hier mee omgaan. Aan de hand van de stijve advocaat (briljant vertolkt door Yannis Drakopoulos) deconstrueert Pity op droogkomische wijze hoe de mens zijn gevoel uit en presenteert.
Beste scène
Wanneer de advocaat aan zijn vader en vrienden vertelt dat hij zo onder de indruk was van The Champ. Het sentimentele einde van die film geeft aanleiding voor een gesprek over huilende karakters in films. Dat dit altijd zo nep en ongeloofwaardig is, luidt het oordeel. Direct daarna zien we de advocaat – zoals wel vaker – jankend op de rand van zijn bed zitten.