Intussen moet er natuurlijk wel gewerkt worden. Drie films vandaag, twee stukken schrijven voor de Volkskrant, en ook nog twee persconferenties - dat zijn doorgaans bijeenkomsten doorspekt met obligate opmerkingen, maar waar vaak ook enkele uitspraken zijn op te vissen die het verslag in de krant een duw in de rug geven.
Behalve de openingsfilm The Black Dahlia - een visueel imponerende en tegelijk wat saaie film noir-variant van Brian De Palma - was het vandaag de dag van Infamous, een film over Truman Capote.
Pardon?
Capote?
Ja. Inderdaad. Infamous gaat net als Capote (met Oscar-winnaar Philip Seymour Hoffman) over de schrijver Truman Capote. Sterker: de film zoomt net als de voorganger ook nog precies op dezelfde periode in diens carrière in: het moment waarop hij werkt aan zijn magnum opus In Cold Blood.
Infamous heeft vanzelfsprekend veel last van de eerder uitgebrachte en alom gelauwerde Capote. Hoofdrolspeler Toby Jones, die een ijzersterke prestatie levert, moet opboksen tegen Hoffmans personificatie van de temerige en snobistische schrijver , met als gevolg dat de bioscoopbezoeker soms denkt: knap! Hij lijkt precies op Philip Seyour Hoffman.
Doodzonde, eigenlijk. Want Infamous is een geslaagde biopic, waarin Capote's honger naar succes en erkenning langzaam maar zeker transformeert in een destructieve kracht.
Ontroerend was ook de documentaire The U.S. vs. John Lennon, over de politieke activiteiten van Lennon na diens tijd bij The Beatles. De boodschap van de film - pacifisme en idealisme zijn meer dan residuen uit het naïeve hippie-tijdperk - wordt er met grof geschut in gehamerd, maar het resultaat is er ook naar: de hele avond galmde Lennons Give Peace a Chance nog door het hoofd, terwijl de tegenwoordig alom opduikende minachtig voor 'de linkse kerk' plotseling walging opwekte. Mooi om te zien: de onvoorwaardelijke liefde van Lennon voor Yoko Ono. Zelfs zoenend in een zijstraatje staan ze erbij alsof ze in het Paradijs verkeren.
Het festival van Venetië is een dag onderweg, en meteen kan naar de vijfde versnelling worden overgeschakeld. Morgen, na de ochtendvoorstelling van half negen, moet ik met spoed langs de pr-bureaus van UIP en DDA. Bij het invullen van de schema's bleek namelijk dat twee interview-sessies (met Oliver Stone en met Douglas McGrath, de regisseur van Infamous) precies op dezelfde tijd beginnen.
Dat wordt een kwestie van hoge diplomatie bedrijven. Troostende gedachte: als er een interview afvalt, kan hier altijd nog een extra kop van die goddelijke koffie worden gedronken.