Regisseur Ben Sombogaart had Abeltje (1998), gebaseerd op het gelijknamige boek van Annie M.G. Schmidt, net afgerond toen de NCRV hem voorstelde een ander succesvol boek te verfilmen: De Tweeling van Tessa de Loo. Geen jeugdboek, maar een gelaagde, psychologische roman tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog. Onbewust was hun eerste afspraak hierover op Bevrijdingsdag. Een mooi, symbolisch begin.
Toch gaat de film voor de makers niet zozeer over die oorlog. 'Wat ons allemaal raakte, was het verhaal van tweelingzussen die door tijd en omstandigheden zo van elkaar vervreemden dat ze uiteindelijk lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Toch blijft er een soort verlangen, dat is heel invoelbaar. Ik kom zelf uit de generatie van net na de oorlog. Mijn vader zei jarenlang "eerst mijn fiets terug" als een Duitser ons de weg vroeg en liep dan gewoon verder. Pas toen er een film van mij in Berlijn in première ging, leerde ik Duitsers persoonlijk kennen - toen was ik al in de dertig.
Het is intrigerend om er over na te denken hoe het kan dat mensen zo vreemd en zo fout over elkaar gaan denken. Het gaat niet alleen over Duitsland en Nederland, maar over allerlei dingen om je heen. Of het nou om religie of een politiek machtspelletje gaat, er zijn kennelijk altijd belangengroeperingen in de wereld die omwille van het systeem mensen tegen elkaar uitspelen. Het boek zet mij daarover aan het denken, maar het is me niet om die Tweede Wereldoorlog te doen.'