Donnie Darko, tijdens het laatste Festival van de Fantastische Film bekroond met de publieksprijs, levert een even fascinerende als verwarrende kijkervaring op. De film begint als een milde satire op het voorstedelijk leven van de Amerikaanse middenklasse anno 1988, maar maakt al gauw een ommezwaai richting tienertragedie èn sf, wanneer de depressieve puber Donnie (gespeeld door Jake Gyllenhaal) zich door het reuzenkonijn Frank laat influisteren dat het einde van de wereld nabij is.
Fantasie en werkelijkheid lopen op on-Amerikaanse wijze door elkaar. Of is de langoor aan de andere kant van de spiegel toch iets anders dan Donnie's imaginaire vriendje? De op duidelijkheid gebrande toeschouwer zij gewaarschuwd: in deze wonderlijke film komen nu eens niet alle eindjes mooi samen. Voor een gemakkelijke uitleg moet je ook niet bij regisseur Richard Kelly (27) zijn, zo bleek tijdens het gesprek op het International Film Festival Rotterdam, waar Donnie Darko met groot succes vertoond werd. Kelly's eigen interpretatie is minstens zo raadselachtig als de film zelf.
Kelly: 'Volgens mij komt Donnie terecht in een parallel universum, dat na 28 dagen zal veranderen in een alles verslindend zwart gat. Het eind van het bestaan, in feite. Dan verliest een vliegtuig een motor, die op het huis van de Darko's belandt, midden in Donnie's kamer. Het is de katalysator van een hele reeks gebeurtenissen, met Frank als goddelijke boodschapper die Donnie helpt de motor terug te krijgen in de juiste loop der dingen. Het ding moet zijn bestemming hervinden, anders gaat de wereld verloren. Donnie's leven is toch al een onherstelbare puinhoop en hij offert zich op om de kloof in het ruimte-tijd-continuüm te dichten en zodoende iedereen te redden.'
Maar je bent ook tevreden met andere interpretaties.
'Ik kom heus niet aanzeulen met een voice-over die netjes uitlegt dat het allemaal maar een droom was. Of een parallelle wereld. Zulke films wil ik niet maken omdat ik het leven als een mysterie beschouw dat niet eenduidig te verklaren valt. Ik hoop dat mijn film mensen juist aan het denken zet en aanspoort dat mysterie te verkennen. Van zulke films hou ik zelf ook het meest.'
Wat is Donnie Darko dan in essentie? Een diepzinnige science-fictionfilm of een existentialistisch tienerdrama?
'Als kind was ik geobsedeerd door The Twilight Zone en zag ik in de bioscoop vooral sf- en fantasyfilms. Ik vind het waanzinnig dat ik nu zelf iets dergelijks gemaakt heb. Maar in Donnie Darko zitten elementen van verschillende genres, en de film heeft het kloppende, bloedende hart van een tienerdrama. Zeker voor jongeren is Donnie Darko bedoeld als het tragische verhaal van een jongen die niet om kan gaan met een maatschappij waarin kinderen elkaar mishandelen en leraren geen contact weten te leggen met hun leerlingen. Een wereld vol onbegrip en apathie, die Donnie langzaam tot zelfvernietiging aanzet. We worden in Amerika regelmatig opgeschrikt door aanslagen die kinderen op school plegen. Met mijn film wou ik onder meer verkennen wat er in zo'n wanhopige tiener kan omgaan.'