Het spreekt voor zich dat een regisseur die het kikkers liet regenen in
Magnolia van Punch-Drunk Love geen alledaagse, romantische film heeft gemaakt.
Anderson liet zich inspireren door twee krantenberichtjes. De een over een man
die dankzij een slordigheidje bij een supermarktactie ontdekt dat hij voor $3000
aan puddingbekertjes één miljoen airmiles kan toucheren, de ander over een
opzetje waarbij klanten van telefoonseks worden afgeperst door de broer van een
van de behulpzame dames.
Het personage dat beide verhaallijntjes voor de
film verbindt is Barry Egan (Sandler). Hij sleept winkelwagentjes vol met
pudding aan en is - als hij uit verveling en frustratie eens belt - het
slachtoffer van de telefoonseks-truc. Het leven van de verlegen, door woede-
aanvallen geplaagde Barry wordt nog verder op zijn kop gezet als hij verliefd
wordt op de mooie Lena (Watson). Wat volgt is een volslagen onvoorspelbare film
, omdat Anderson zich aan geen van de in Hollywood geldende regels wil houden,
en zo alle clichés van het genre weet te vermijden.
Anderson: 'Ik heb een
hekel aan films die niets aan de fantasie van de kijker over laten. Er is een
oude regel die zegt: Je kan je publiek een paar minuten in verwarring
achterlaten, maar laat ze nooit, al is het maar een paar seconden, een stap voor
zijn.
Als ik schrijf weet ik vaak zelf niet waar een verhaal naar toe
gaat. Ik zoek dat ook op. Schrijf bij voorkeur 's ochtends vroeg, als ik nog in
een halve droomtoestand verkeer en mijn onderbewuste nog de baas is.'
En
zo kan het gebeuren dat de onhandige, beetje stuntelige Barry zich halverwege de
film ontpopt als onverwachte actieheld. Het zijn momenten als deze die de film
zo heerlijk onvoorspelbaar maken, al blijken ze voor de maker een heel simpele,
dwingende logica te bezitten. 'Sommige mensen vinden die scène out of character
voor Barry. Maar daar geloof ik niet in. Er bestaat helemaal niet zoiets als in
character, mensen doen de hele tijd onverwachte dingen. En in dit specifieke
geval kan je nog zeggen dat hij veranderd is door zijn liefde voor Lena. Hij is
zo vol liefde voor haar dat hij de wereld aankan. Vandaar dat hij ineens als
Fred Astaire kan bewegen en zijn tegenstanders - als was het in een dansnummer
uit een oude Hollywoodmusical - een voor een uitschakelt.'
De
Hollywoodmusicals waren een inspiratiebron voor Punch-Drunk Love, net als de
films van Jacques Tati en die van Dean Martin en Jerry Lewis (Anderson: 'Adam
Sandler is zowel Dean Martin áls Jerry Lewis'). Muziek is sowieso een belangrijk
element in alle films van Anderson. In Punch-Drunk Love, waarvoor de muziek
opnieuw werd geschreven door huiscomponist Jon Brion, overstemmen oorverdovende
percussieklanken soms de dialogen.
Anderson: 'Ik heb nooit begrepen
waarom dialogen per se verstaanbaar moeten zijn. Dat is weer zo'n regel die ik
graag zal breken. Natuurlijk, als het essentieel is om van een personage ja of
nee te horen, wil ik dat ook horen. Maar als ze gewoon een beetje zitten te
babbelen en er speelt muziek, hoor ik liever de muziek. Het gaat tenslotte om de
emotie van de scène.'