De voortekenen zijn gunstig. Simon, de zevende film van Eddy Terstall ( Amsterdam, 1964), is zowel openingsfilm in Utrecht als de Nederlandse inzending voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige Film. En hoewel de flegmatieke Terstall zijn opwinding niet snel zal tonen, heeft hij nog twee redenen om optimistisch te zijn.
In zijn stamcafé De Kat in de Wijngaert in de Amsterdamse Jordaan vertelt hij dat hij meer dan bij vorige films mailtjes en sms-jes krijgt van mensen die de film goed vinden. Eén recensent stuurde het geruststellende bericht: 'Prachtige film. Recensie volgt.'
Bovendien was de waardering voor Simon bij een testscreening (Terstall: 'Het Filmfonds hamert op die dingen') extreem hoog. Alleen American Beauty scoorde ooit hoger, maar het testpubliek vond Simon beter dan bijvoorbeeld Lost in Translation.
Iets anders is het zogenaamde aanraadquotum, dat aangeeft hoeveel mensen de film aan anderen zullen aanraden. Ook dat was hoog, maar niet zo hoog als de waardering. Dat zou, denkt Terstall, wel eens met het thema te maken kunnen hebben: 'Het is toch een film over de dood, en het is maar de vraag of mensen dat ook op de vrijdagavond kunnen hanteren. Hoewel... Turks fruit.'