De eerste versie van John Cassavetes´ Shadows in wereldpremière
,
Kevin Toma
John Cassavetes' eersteling Shadows (1959) staat te boek als het begin van de onafhankelijke Amerikaanse film. In feite gaat het daarbij om de tweede versie van de film: uit ontevredenheid over het resultaat besloot Cassavetes twee kwart van de film opnieuw te draaien. De oorspronkelijke print verdween spoorloos. Ray Carney, professor aan de Boston University en Cassavetes-deskundige bij uitstek, was er zo'n zeventien jaar naar op zoek. Na heel wat heen en weer gereis, zo'n honderd gesprekken en duizend telefoontjes, brieven en e-mailtjes had hij eindelijk succes. De eerste versie van Shadows beleeft vanavond in Rotterdam haar wereldpremière. Of toch niet?
U heeft vanaf 1987 naar de eerste versie van Shadows gezocht. Werd u
nooit wanhopig?'Jazeker. Ik heb het na twaalf jaar opgegeven, toen ben ik maar
een boek gaan schrijven over de film. Ik besloot toen ook zelf de
oorspronkelijke versie te gaan reconstrueren. Voor zover ze nog in leven waren
ben ik iedereen gaan interviewen die aan Shadows had meegewerkt, en daarnaast
heb ik de tweede versie nagepluisd op 'internal evidence'. Acteurs die in het
ene shot veel langer haar hebben dan in het andere, bijvoorbeeld. Om alle sporen
van het origineel te vergaren heb ik zo'n honderd vertoningen van Shadows
bijgewoond, want op het grote scherm zie je toch meer dan op video.´
Dat klinkt nogal obsessief.'Inderdaad, om niet te zeggen waanzinnig. Maar
daarnaast bleef ik lesgeven en schrijven. Mijn leven ging gewoon door. Ik wil je
wel een geheimpje vertellen. Op dit moment ben ik op zoek naar de eerste versie
van Cassavetes' Husbands. Die duurde drie uur, dus een half uur langer dan de
versie die we nu kennen. Te lang voor die tijd.'
Bleek Shadows, toen u
hem dan toch vond, met uw reconstructie overeen te komen?'Zo goed als helemaal.
Opvallend genoeg bleken mijn eigen analyses betrouwbaarder dan al die
getuigenissen. Die spraken elkaar vaak tegen.'
Wat levert de
vergelijking tussen de twee films op?'Je ziet heel goed hoe Cassavetes te werk
is gegaan. Dat artistieke proces vond ik sowieso veel interessanter dan de films
zelf. Ik was al die jaren in feite vooral op zoek naar Cassavetes' brein. De
meeste regisseurs wissen de sporen van het scheppingsproces uit. Die laten de
scènes die hen niet bevallen gewoon in de film zitten en reppen er dan met geen
woord meer over. Heen en weer schakelend tussen de twee versies van Shadows zie
je heel goed wat Cassavetes niet goed vond en hoe hij dat meende te kunnen
verbeteren. Eigenlijk zou je ze achter elkaar moeten kunnen zien, en dat heb ik
ook aan het festival voorgesteld. Maar met dat idee hebben ze niets gedaan. Nog
een geheimpje. Dit is geen echte wereldpremière, want mijn studenten hebben de
film al gezien. Ik heb 'm op de universiteit vertoond, alternerend tussen beide
versies. In die zin hadden mijn studenten een voordeel op het publiek hier.´
Welke versie moet de Cassavetesleek beslist zien?´De twee films verhouden zich
tot elkaar zoals Picasso's schetsen en de uiteindelijke schilderijen. De ene
film helpt je om de andere beter te begrijpen.'
Shadows is een mijlpaal
in de filmgeschiedenis. Als eerste echte onafhankelijke Amerikaanse film heeft
hij hele generaties van regisseurs beïnvloed. Was dat met de eerste versie ook
gelukt?'Ik denk het wel. Belangrijk aan Shadows is dat filmmakers zagen dat het
ook op deze manier kon. Dat je met 16 mm kon filmen, op straat en met bestaande
locaties. Die bewustwording was belangrijker dan de film zelf. Een scène was
daarvoor al genoeg geweest.'