De wegen van het Spaanse wonderkind Alejandro Amenábar zijn ondoorgrondelijk. In maart 1972 geboren in Chili, aan de vooravond van de militaire coup van Pinochet, gaat hij met zijn ouders op eenjarige leeftijd naar Spanje, waar hij opgroeit in Madrid. Studeert daar film, maar is geen goede leerling en moet de school voortijdig verlaten.
Dat weerhoudt hem er echter niet van om op 23-jarige leeftijd zijn eerste film te maken. De macabere thriller Tesis (1996), over een filmstudent die in het bezit komt van een snuff-film, wordt wereldwijd opgemerkt, maar het succes verbleekt bij zijn twee volgende films: Abre los ojos (1997, vijf jaar later in Amerika opnieuw gemaakt als Vanilla Sky, met Tom Cruise in de hoofdrol) en The Others (2001). Net als zijn debuut waren ook dit macabere, fantastische, en akelig-enge films.
De fans van het horror- en fantasy-genre dachten al een nieuwe meester te hebben, maar nu komt Amenábar met Mar adentro, een film waarvan de plot - man met dwarslaesie vecht 29 jaar lang om einde aan zijn leven te mogen maken - verdacht veel lijkt op een slechte RTL 4-televisiefilm.
Maar in handen van Amenábar werd Mar adentro (Engelse titel: The Sea Inside) geen sentimentele en voorspelbare ziekte-van-de-week-film . De pas 32-jarige regisseur benaderde het waargebeurde verhaal van Ramón Sampedro opvallend ingetogen en weet - juist door het vermijden van de opgelegde sentimentaliteit - diep te ontroeren.
VPRO Cinema sprak de regisseur van Mar adentro in Londen. Amenábar heeft een jong gezicht, maar praat, kleedt en gedraagt zich als een oude man. De fantasie en durf bewaart hij duidelijk voor zijn films. Maar verwar de serieuze presentatie niet met gebrek aan passie of enthousiasme. Tegenover ons zit een gedreven regisseur, die heel goed weet wat hij wil, en hoe hij dat wil overbrengen. Eerste vraag: Waarom Ramón Sampedro?
Amenábar: 'Ik geloof echt dat ik niet hem, maar hij mij heeft gekozen. Net als de rest van Spanje volgde ik begin jaren negentig zijn zaak op televisie en in de media. Omdat Sampedro tot aan zijn nek verlamd was (na een ongelukkige duik in zee op 25-jarige leeftijd) kon hij - hoewel hij dat graag wilde - geen zelfmoord plegen. En anderen vragen hem te helpen lag moeilijk, omdat hulp bij zelfdoding in Spanje destijds strafbaar was. Nog steeds is, trouwens. Ik volgde de zaak toen nauwlettend, maar ik heb nooit gedacht dat ik er een film over zou maken. Ik ben geen sociaal-politieke filmmaker, dus waarom zou ik een film maken over euthanasie?
En... waarom?
Op het moment dat het hem lukte zelfmoord te plegen, dat was ergens in 1998, kocht ik zijn boek [Brieven uit de hel-GB]. Ik vond het prachtig. Vooral de gedichten. Mar adentro is de titel van een van zijn gedichten. En ik werd geraakt door Sampedro's levensfilosofie. Hij vond dat alleen hij de baas was over zijn leven, en dat hij er - als hij dat zo voelde - ook zelf een einde aan mocht maken. Hoe meer ik bij hem over de dood las, hoe meer ik me levend voelde.
Bovendien sloot het feit dat de zee zo'n belangrijke rol in zijn leven speelde aan bij iets wat ik me na de opnamen voor The Others had voorgenomen. Ik was toen voor een korte vakantie aan zee en vond dat mijn volgende film moest beginnen en eindigen aan de zee. Ik hou van de zee als symbool. De zee is voor mij ontsnapping, het oneindige. Ramón Sampedro is geboren in de kust-provincie Galicië [Noord- West Spanje], vaarde voor het ongeluk over de hele wereld, en kreeg dat ongeluk terwijl hij in zee aan het zwemmen was. Tijdens het researchen ontdekte ik ook wat een bijzonder mens hij was. Ondanks alles had hij veel gevoel voor humor en hij had ook grote invloed op de mensen om hem heen. Liefst vijf vrouwen vroegen hem ten huwelijk!'