Idee voor de film
'De scène in de bar is waargebeurd. Ik zat samen met
een vriend wat te drinken toen er een prostituee aanschoof. Tegen haar hingen we
dat hele verhaal over klonen op. Het is een thema dat ons aan het hart ligt,
want om ons heen zien we steeds meer mensen die verveeld zijn. Die niet langer
zichzelf willen zijn en het liefst klonen van zichzelf zouden willen hebben. Ik
voel die druk ook. Dat ik door het leven wordt gedwongen om iemand anders te
zijn. Dat ik meer bij het leven moet passen dan bij mezelf.'
Broodpoppen
Halverwege de film verschuift de toon van realistisch naar absurdistisch. De
prostituee komt bij een groep oude vrouwen die op brood kauwen en met het
vochtige deeg levensechte poppen maken. Fantasie of folklore? Khrzhanovsky: 'Het
is verzonnen, maar wel geworteld in het echte leven. Brood in Rusland is meer
dan eten alleen. Als de tarweoogst mislukt heerst er hongersnood. Brood is leven
. Het is zelfs zo dat brood in Rusland wordt gezien als spirituele materie. Die
broodpoppen staan voor mij voor levende mensen. Ook wij kunnen worden opgegeten
. Door de commercie, door maatschappelijke druk, de verwachtingen van mensen om
ons heen. Met mijn film wil ik daar voor waarschuwen.'
Idolen
'Ik heb
geen echte idolen. Voor mij moet kunst op en lichamelijke manier aanspreken,
niet alleen op een intellectueel niveau. Films waarin dat wat mij betreft goed
gelukt is, zijn bijvoorbeeld City Lights van Chaplin, A bout de souflle van
Godard, Blow up van Antonioni, Stalker van Tarkovsky en Dogville van Lars von
Trier.'
Ambities
'Mijn belangrijkste wens, en dat sluit prima aan bij
het thema van mijn film, is om geen hoer te worden. Om altijd van mezelf te
blijven.'
Filmen in Rusland
'Mijn film, geen meesterwerk maar wel een
kunstwerk, zal het altijd moeilijk hebben in Rusland. Met het opengaan van de
grenzen met het Westen lijkt het wel alsof we hier alleen de rotzooi uit het
Westen hebben geïmporteerd. McDonald's en Hollywood. Het is heel moeilijk om de
jeugd die daarmee opgegroeid is mijn films voor te zetten.
Er is dan ook
weinig geld voor dergelijke producties. Het duurde vier jaar voordat ik mijn
film kon maken. Ik ben nu vooral op zoek naar een producer die me onder zijn
hoede neemt, en me desondanks vrij laat in de manier waarop ik films wil maken.'
4 wordt in Rotterdam vertoond op
vrijdag 28 januari, 20.15 uur, Pathé 5
zaterdag 29 januari, 12.45 uur, Pathé 4
maandag 31 januari, 9.45 uur,
Cinerama 1
woensdag 2 februari, 9.45 uur, Pathé 1