Idee voor de film
'Iedereen in Korea weet dat toen ons land nog een
militaire dictatuur was er veel 'frakchi' [de Koreaanse titel van de film,
letterlijk: 'informanten'] rondliepen. Mensen die door de regering zo onder druk
waren gezet dat ze andere mensen aangaven of in de val lieten lopen. Ik zelf
ben zo iemand tegengekomen in Duitsland, toen ik daar studeerde. Hij had erg
veel spijt van wat hij had gedaan en liet mij een video-opname zien waaruit
bleek dat de regering hem had gedwongen. Op die tape stonden ook beelden van hem
en iemand anders in een motelkamer, en zo kwam ik op het idee voor de film. Ook
omdat een motelkamer een ideale setting was voor het claustrofobische gevoel
dat onze maatschappij eind jaren tachtig zo kenmerkte.'
Videocamera
'Een belangrijke rol in mijn film is voor de videocamera. De jongste van de twee
heeft er beelden van zijn vrouw mee opgenomen, en ook de toneelstukjes van de
twee mannen, scènes uit Dostojevski's Schuld en Boete, worden gefilmd. Op die
momenten doet de videocamera goed werk. Maar de videocamera werd ook gebruikt om
mensen inde val te laten lopen, om ze in compromitterende omstandigheden te
filmen. Dan was het slecht. Ik wil maar zeggen, het ligt niet aan het apparaat,
maar aan degene die hem bedient.'
Idolen
'Ik ben erg onder de indruk
van de films van Pier Paolo Pasolini en Rainer Werner Fassbinder. Die laatste
vooral omdat hij breed toegankelijke genres als het melodrama gebruikte om zware
thema's aan te snijden. Beide makers waren inderdaad homoseksueel, maar het was
niet mijn bedoeling, hoewel sommigen dat wel in Spying Cam hebben gezien, om
erotische spanning tussen de twee mannen te suggereren. Er ontstaat doordat ze
zo bij elkaar opgesloten zitten wel een soort afhankelijkheid, en dan is de stap
naar seksuele liefde niet heel groot, maar daar was het mij niet om te doen.'
Ambities
Ik schrijf momenteel aan een scenario over zogenaamde meeuw-vaders
. Veel mannen blijven in Korea werken terwijl de rest van het gezin naar
Australië of Nieuw-Zeeland gaat, waar de kinderen een betere opleiding kunnen
volgen. We noemen dat meeuw-vaders, omdat mannetjes en vrouwtjes meeuwen ook
apart van elkaar leven. Dat is een groot probleem in Korea. Net als Fassbinder
wil ik hier een melodrama over maken.'
Filmen in Zuid-Korea
'Films
maken in Korea maken is vanwege de stimuleringsmaatregelen van de overheid
makkelijker dan in de meeste andere landen, maar niet per se voor het soort
films dat ik wil maken. Het is bijna onmogelijk daar investeerders voor te
vinden. Ik had voor Spying Cam vijftien draaidagen en een budget van omgerekend
EURO20.000. Omdat mijn volgende project een melodrama wordt, en omdat daar een
veel groter publiek voor bestaat, hoop ik dat ik nu wel investeerders zal weten
te interesseren.'
Spying Cam wordt vertoond op
Maandag 31 januari, 22
.30, Pathé 5
Dinsdag 1 februari, 15.30, Pathé 4
Donderdag 3 februari,
12.30, Cinerama 1
Zaterdag 5 februari, 20.45, Lantaren 1