Je maakt je eerste film en kunt beschikken over steracteurs als Donald Sutherland en Ralph Fiennes. Het overkwam de Amerikaanse regisseur Robert Edwards (1963) met Land of the Blind, een politieke satire over dictators. Edwards: 'Fiennes kreeg het script in handen, en gelijk veranderden de schaal en ambitie van mijn film compleet.'

IDEE
'Ik wilde iets maken waarin verschillende historische dictaturen samenvielen. Ik nam een beetje Pol Pot, een stukje Idi Amin en mixte dat met Noord-Ierland en de verschillende regimes van de Sovjet-Unie. Maar zorgde er wel voor dat het nergens specifiek werd. En omdat het niet onverdraaglijk somber moest worden, voegde ik komische elementen toe.'

HET LEGER
'Ik ben geboren in Duitsland, omdat mijn vader daar gestationeerd was. Ik ben opgegroeid met het leger. Vandaar dat soldaten in mijn film zo'n grote rol spelen. Het is een wereld die ik ken. Ik heb ook zelf in het leger gezeten. Ik zat in Irak tijdens de eerste Golfoorlog. Mensen denken vaak dat militairen conservatief zijn, maar dat is onzin. De Amerikaanse regering wilde de wereld doen geloven dat die oorlog over democratie ging, maar iedere soldaat ter plekke wist dat het om olie ging. Na zeseneenhalf jaar dienst wist ik dat ik als ik ooit nog iets anders zou willen, zo snel mogelijk het leger uit moest. En daarom ging ik naar de filmschool. Ik begon als documentairemaker, maar heb altijd films willen maken. Vandaar dat ik ook scenario's ben gaan schrijven. Onder andere het script voor Land of the Blind. Op aanraden van vrienden heb ik het scenario ingestuurd voor de Nicholl Fellowship in Screenwriting. Ik wist niet eens dat die bestond. En tot mijn stomme verbazing won ik. Daarop kreeg Ralph Fiennes het script in handen, en gelijk veranderden de schaal en ambities van mijn film.'

IDOLEN
'Kubrick, Lynch, Scorsese. The usual suspects. Maar waar anderen Kubrick vaak veroordelen om zijn kilheid en intellectualisme, vind ik dat juist weer prachtig. Maar het lijstje is nog veel langer. Ik hou ook van Woody Allen, de Coen Brothers en iemand als Alex Cox. Ik hou van heel veel verschillende stijlen.'

AMBITIES
'Ik wil doorgaan met het maken van fictie. In moest drie jaar wachten tot ik de financiering voor Land of the Blind rondkreeg, en in de tussentijd scheef ik een drietal scripts. Een daarvan wordt binnenkort verfilmd door Neil LaBute. Het heet Trust en gaat over twee FBI- agenten in de jaren zestig, die op jacht gaan naar KGB-agenten. Maar veel belangrijker dan de plot is het feit dat de twee liegen van beroep, wat uiteindelijk ook hun eigen leven gaat beïnvloeden. Zelf ben ik bezig met een project dat Burning Daylight gaat heten. Een soort 'Badlands meets Mean Streets '. Of vergelijk het met een song van Bruce Springsteen op diens elpee Nebraska. Een klein, persoonlijk verhaal dat zich afspeelt in het Midden van Amerika.'

FILMEN IN DE VS
'Ik heb Land of the Blind in Engeland opgenomen. Omdat we belastingvoordeeltjes kregen en de film zo betaalbaar bleef. Gezien het onderwerp zou ik mijn volgende film in de VS moeten opnemen, maar het zou mij niets verbazen als de producenten mij straks naar Argentinië sturen omdat het daar allemaal veel goedkoper is.'

Te zien tijdens het IFFR:
Dinsdag, 31 januari, 22.45 uur, Pathé 7
Woensdag 1 februari, 13.15 uur, Pathé 7
Vrijdag 3 februari, 16.15 uur, Pathé 7
Zaterdag 4 februari, 19.15 uur, Pathé 7