IDEE
'Ik was op vakantie toen ik op San Fernando belandde. Ik had niet
een film in gedachten, maar ik kwam daar veel mensen tegen die ik interessant
vond. En ik vond het landschap heel mooi. Zo ontstond het idee om daar een film
te maken. Er was geen scenario, de film is tijdens de opnamen en tijdens het
monteren ontstaan. Het is een combinatie geworden van dingen die ik van tevoren
bedacht had, en dingen die spontaan gebeurden toen de camera liep. We ontdekten
het verhaal gaandeweg. Ik had bedacht dat ik een jongetje wilde die veel zong,
maar niet meer nadat hij de baard in de keel had gekregen; maar het verhaal van
Isra bleek nog beter te zijn. En ik wilde een Japanse flamencostudente. Het
verhaal van Makiko is in het echt niet precies zoals het in de film zit, maar
het lijkt er wel erg op.'
CAMARÓN
'De film is genoemd naar een lied
van Camarón, die het weer had geleend van het toneelstuk van Federico García
Lorca. Het lied is gebaseerd op een fragment uit dat toneelstuk. De gelijknamige
plaat van Camarón is zo ongeveer de Sergeant Pepper van de flamenco. Het was de
eerste plaat die flamenco mengde met rock-'n-roll. De zigeuners die fan van hem
waren, vonden het vreselijk, hij werd echt verketterd. Nu is het de
belangrijkste plaat in de geschiedenis van de flamenco, en zijn populairste. Ik
vond de titel passend voor de film omdat het ook een mengeling van twee genres
is, documentaire en fictie. En het verstrijken van de tijd is ook belangrijk in
de film. We zien beide hoofdpersonen in een periode dat er een grote verandering
in hun leven plaatsvindt. Ook daarom was La leyenda del tiempo toepasselijk.'
VOORBEELDEN
'Oei, ik kan wel 2000 namen noemen. Toen ik opgroeide, vond ik
Hitchcock heel goed, en Monty Python - nog steeds, trouwens. Waarom? Omdat ze de
besten zijn. Ik heb een theorie dat alle filmmakers die Jan heten, goed zijn.
Ga maar na: Jean Vigo, Jean-Luc Godard, Jean Renoir, John Ford, John Huston.
Verder... Chris Marker vind ik heel goed, Philippe Garrel ook. Oja, nog een Jan
: Johan van der Keuken! Hij is echt een idool van mij. Zijn opvatting over het
onderscheid tussen documentaires en speelfilms vind ik heel bruikbaar, de
begrippen 'a-priori' en 'impromptu' die hij hanteert. Je ziet hem altijd terug
in zijn films. Je ziet er ook aan af dat hij een goed mens is.'
AMBITIES
'Ik heb een paar projecten gepland, een fictiefilm en een documentaire. Films
die vijf euro kosten, andere die zes miljoen kosten. Die van zes miljoen euro
zou ik graag willen maken - maar zonder te vergeten hoe je eentje van vijf euro
maakt. Werner Herzog is een groot voorbeeld voor mij; hij maakt zowel
documentaires als speelfilms, en is goed in beide.'
FILMEN IN SPANJE
'Het is vrij lastig films gefinancierd te krijgen, maar dat is eigenlijk niet
het grootste probleem in Spanje. Het probleem is vooral de filmcultuur. Er
heerst een enorme zelfvoldaanheid. In de pers en in de filmwereld denkt iedereen
dat Spanje heel goede films voortbrengt. Maar dat beeld is vals. In feite is
Spanje een Derde Wereld-land als het om cinema gaat; de films zijn ouderwets,
conventioneel. We moeten veel kritischer op onszelf worden. Maar de meeste
mensen zien het probleem niet. Ze vragen zich af waarom er geen Spaanse films te
zien zijn in Cannes, of in de competitie van Venetië. Maar je hoeft maar naar
de films te kijken om te zien waarom dat zo is.'
Te zien tijdens het IFFR:
Vrijdag 27 januari, 21:45 uur, Pathé 5
Zaterdag 28 januari, 13:15 uur,
Pathé 5
Maandag 30 januari, 15:45 uur, Pathé 4
Zaterdag 4 februari, 22
:00 uur, Pathé 3