Een boze, koppige zoon, een naar de stad vertrokken vader en een overstroming komen samen in Tiger Award-kandidaat Taking Father Home van de Chinese debutant Ying Liang (1977). De zoon gaat de vader - die vrouw en kind zes jaar eerder in de steek liet - opzoeken en wil hem meenemen naar huis. Dat blijkt nog niet mee te vallen.

IDEE
'Het idee ontstond vier jaar geleden, toen ik in een plaatsje in Sechuan was. Er was een overstroming en de mensen moesten uit hun huizen. Dat heeft diepe indruk op mij gemaakt. Daarom wilde ik in die setting een film maken . Het verhaal van de vader en zoon heeft te maken met mijn eigen achtergrond. In mijn tienerjaren was mijn vader een aantal jaren weg. Dat was een moeilijke tijd; ik had het gevoel dat ons gezin ingestort was. Ik was kwaad op mijn vader , net als de jongen in de film.'

BUDGET
'Eigenlijk maakt het niet veel uit of je veel of weinig geld hebt, als je maar een verhaal hebt dat je wilt vertellen. Dan lukt het wel. Als je geen budget hebt, is het zaak de nadelen in voordelen om te zetten. Met de goedkope digitale camera die ik had, kon ik geen mooie vloeiende bewegingen maken, dus heb ik telkens voor een vast camerastandpunt gekozen, waar ik lange shots mee draaide. Zoiets heeft invloed op de stijl die je hanteert. Het gebruik van niet-professionele acteurs past ook goed bij het verhaal. Ik denk dat het ongeloofwaardig was geworden als er beroemde acteurs in hadden gezeten. Veel vrienden hebben mij gratis geholpen bij het maken van de film. Die hulp is onmisbaar geweest. De opnamen hebben een tijdje stilgelegen toen het geld op was, toen heb ik geld verdiend met het schrijven van scripts voor een tv-serie. Je kunt tegenwoordig wel met weinig geld een film maken, door op digitale video te draaien. Ik heb de film thuis op een computer gemonteerd.'

IDOLEN
'Hou Hsiao-hsien, Tsai Ming-liang en Emir Kusturica zijn regisseurs die ik heel goed vind. Ik hou van onafhankelijke filmmakers, die eigenwijs zijn en een eigen weg zoeken. En van regisseurs die nadruk leggen op de vorm, gebruik maken van de mogelijkheden van het medium, in plaats van alleen maar een verhaal vertellen.'

AMBITIES
'Ik wil op deze manier door kunnen gaan, onafhankelijke films blijven maken. Of die films dan prijzen winnen op internationale festivals, daar gaat het niet in de eerste plaats om. Ik hoop wel dat ik films maak waar mensen vijf, zes jaar later nog naar kijken, en waarderen.'

FILMEN IN CHINA
'Er zijn in China heel wat smoezen te bedenken om een project bij te stellen of af te blazen: dat er weinig geld te verdienen valt, de markt voor zulke films klein is, of omdat er censuur is, het politiek soms moeilijk ligt. Maar in feite zijn dat smoesjes. Als je volhardt, en gewoon doorzet met de film die je wilt maken, zijn er heel veel mogelijkheden. Daar komt nog bij dat door de digitale revolutie steeds meer mensen hun eigen films kunnen maken. Dat zie je veel gebeuren op het moment.'

Te zien tijdens het IFFR:
Donderdag 2 februari, 19:15 uur, Pathé 7
Vrijdag 3 februari, 11:00 uur, Pathé 7
Zaterdag 4 februari, 16:15 uur, Pathé 7