IDEE
'De film is losjes gebaseerd op een Perzische mythe over Esfandyar
, een onsterfelijke en onkwetsbare man met maar één zwakte: zijn zicht. Zo is
het ook met de hoofdpersoon uit mijn film. Ik vind het erg interessant als er
iets is dat een personage afremt, zonder dat hij of zij er iets aan kan doen.
Het is waar dat er overeenkomsten zijn tussen mij en de Esfandyar uit de film:
we zijn allebei begin jaren '80 uit Iran vetrokken en naar Parijs verhuisd. Het
grote verschil is alleen dat ik nog vaak ben teruggegaan naar Iran en Esfandyar
twintig jaar is weggebleven, net als de man die hem speelt trouwens. Ik vond het
erg belangrijk dat de acteur dezelfde levenservaring had als het personage.'
VERBODEN
'The Gaze is in Iran verboden en had eigenlijk niet eens in het
buitenland mogen draaien. De film zou immoreel zijn. Ik heb gevraagd naar de
reden, maar kreeg geen duidelijk antwoord. Ik denk dat de link naar de politieke
situatie en het regime in de jaren '80 een reden is. En dat terwijl ik het
verhaal juist persoonlijk en niet politiek heb willen vertellen. Maar het blijft
een pijnlijk en moeilijk onderwerp. Een andere reden kan een scène zijn waarin
een ongetrouwde man en vrouw samen een hotelkamer boeken. Het is in Iran voor
vrijgezelle mannen en vrouwen verboden om samen in één ruimte te zijn. Ik trek
het me erg aan dat de film verboden is en natuurlijk ben ik boos. Als mijn film
ergens verboden wordt is het net alsof mijn eigen kind wordt afgewezen. Maar het
is niet anders en ik ben al erg blij dat de film in Rotterdam vertoond wordt.'
VOORBEELDEN
'Andrei Tarkovsky, Akira Kurosawa en Orson Welles zijn
filmmakers die me wel beïnvloed hebben. Je neemt hun werk in je op en het wordt
een deel van je. Onbewust neem je dat mee als je een film maakt. Ik vind het
belangrijk als filmmakers aandacht besteden aan de psyche van een personage en
niet alleen maar aan het plot.'
AMBITIES
'Films maken. Ik bereid me
op dit moment voor op twee lange films. In het verleden heb ik veel korte films
en documentaires gemaakt en daar wil ik in de toekomst ook zeker mee door gaan.
Ik heb wel gemerkt dat een documentaire heel iets anders is dan een speelfilm.
Bij een documentaire flirt je als het ware met het onderwerp. Je bent meer bezig
met de vorm en laat het onderwerp zijn gang gaan. Bij een film ben je meer
bezig met domineren en sturen.'
FILMEN IN IRAN
'Filmen in Iran is
eigenlijk net als in elk ander land: het is zwaar en er komt veel stress bij
kijken. Misschien is het in Iran zelfs hectischer dan in andere landen, want de
manier van aanpakken is heel anders. Een Perzisch gezegde luidt: als je een
voetbalwedstrijd speelt, scoor dan pas in de negentigste minuut. Oftewel: alles
gebeurt op het laatste moment. En natuurlijk zijn er belemmeringen en dingen die
je niet mag filmen. Een kus tussen een man en vrouw bijvoorbeeld. Maar dat weet
je van tevoren en je houdt er rekening mee. Het zijn dingen waar ik me tegen
kan verzetten, maar dat zou alleen maar energie kosten. Het is nou eenmaal zoals
het is en daar doe je niet veel aan. Als het me niet bevalt, moet ik er niet
heen gaan.'
Te zien tijdens het IFFR:
Woensdag 1 februari, 19.15 uur
, Pathé 5
Donderdag 2 februari, 13.15 uur, Pathé 5
Zaterdag 4 februari
, 10.15, Pathé 4