In Old Joy trekken twee vrienden, door de jaren heen van elkaar vervreemd, er een weekend op uit. De een heeft een huis, een baan en een zwangere vrouw, de ander kan doen en laten wat hij wil. Tijdens hun wandeltocht door de bossen doen de twee hun best de draad van de vriendschap weer op te pakken, maar de kloof die ze scheidt wordt duidelijk door lange, veelzeggende stiltes. Kelly Reichardt (1964) regisseerde en monteerde de film.

IDEE
'In de zomer van 2004 was ik met mijn hond op weg van New York naar Los Angeles, waar ik de zomer zou doorbrengen. Ik volgde Route 50, een vrijwel onaangetaste route dwars door Amerika. Tijdens die roadtrip las ik Old Joy, een kort verhaal van schrijver Jonathan Raymond, en daar begon het eigenlijk mee. In L.A. schreef ik de eerste versie van het script en de rest van het jaar werkte ik met Jonathan aan het scenario.'

METAFOOR
'De eenzaamheid en het gevoel van verlorenheid van de hoofdpersonen in Old Joy spraken me erg aan toen ik het verhaal las. Ze staan volgens mij voor het gevoel van veel Amerikanen. We schreven het script in het jaar dat Bush voor de tweede keer de Amerikaanse verkiezingen won. Veel liberalen voelden zich machteloos. Als idealist wil ik dat het goede overwint, maar in de loop der jaren raak je veel idealen kwijt. Ik denk dat dat voor meer mensen geldt.'

VOORBEELDEN
'Twee mensen die ik erg bewonder en die ook veel invloed hebben gehad op mijn manier van filmmaken zijn Todd Haynes en Larry Fessenden. Todd is executive producer van Old Joy en een goede vriend waar ik ook in het verleden mee heb gewerkt. Hij leerde me anders te kijken, vooral wat betreft symboliek. Larry monteerde mijn eerste film en heeft me veel geleerd over monteren.'

AMBITIES
'Een vaste baan in het filmonderwijs. En nog een film maken. Samen met Jonathan Raymond ben ik al bezig met een script.'

FILMEN IN DE VS
'Een film maken is duur en in Amerika is het vaak moeilijk om aan geld te komen. Voor Old Joy ging het gek genoeg best makkelijk: de omstandigheden waren goed en we hadden het snel bij elkaar. Maar ik maak dan ook geen grote en dure films. Daar heb ik het geduld en het temperament niet voor. Je zoekt naar films die bij je leven passen en voor mij zijn dat kleine en persoonlijke producties. Hoe lager het budget, hoe lager de druk. Dan is het proces van het maken van een film de beloning op zich.'

Te zien tijdens het IFFR:
Zaterdag 28 januari, 19 :15 uur, Pathé 7
Zondag 29 januari, 10:30 uur, Pathé 7
Dinsdag 31 januari, 16.00 uur, Pathé 7
Zaterdag 4 februari, 21.45 uur, Pathé 7