'Je n'ai rien à cacher!' (Ik heb niets te verbergen!), schreeuwt de
succesvolle tv-presentator Georges tegen het eind van het verontrustende Caché.
En waarschijnlijk gelooft hij het nog zelf ook. Maar natuurlijk heeft Georges
iets te verbergen. Iets wat verklaart waarom hij de laatste tijd bewakingstapes
krijgt thuisgestuurd waarop alleen zijn luxueuze huis in Parijs te zien is. En
wat duidelijk maakt waarom die tapes vergezeld gaan van morbide tekeningen van
poppetjes die bloed overgeven of onthoofd worden.
Caché, winnaar van de
European Film Award, is het meest recente meesterwerk van de Oostenrijkse
regisseur Michael Haneke (Benny's Video, Funny Games, La pianiste). Een
ondubbelzinnige aanklacht tegen de westerse arrogantie ten opzichte van de arme
landen, en hoe die arrogantie na 9/11 is omgeslagen in haat, agressie en angst.
Hoe ondubbelzinnig de aanklacht ook is, Haneke maakt hem nergens expliciet. Hij
laat ons simpelweg getuige zijn van Georges' reacties op de onverwachte dreiging
van buitenaf. Zodat de kijker zelf zijn conclusies kan trekken.
Naar aanleiding van de vertoning van Caché tijdens het IFFR werd twee jonge filmmakers gevraagd zich voor een korte film te laten inspireren door het werk van Haneke. De makers zijn de Duitser Jan Krüger (vorig jaar met Unterwegs winnaar van een VPRO Tiger Award) en de Zweed Jens Jonsson (in 2002 werden vijf van zijn korte films in Rotterdam vertoond). Hun korte films beleven tijdens het festival hun wereldpremière, maar nu alvast vertellen de makers wat zij hebben met Europa's intrigerendste regisseur.
Wat was de eerste film die jullie
van Haneke zagen?
Jonsson: '71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls. Ik
was onder de indruk van het nuchtere realisme waarmee het verhaal verteld werd,
en met Haneke's eigenzinnige invalshoek.'
Krüger: 'Volgens mij La pianiste
. Ik weet nog goed hoe de film verschillende reacties opriep. Ik was in de war
door wat ik zag, maar moest tegelijkertijd wel blijven kijken.'
Hoe heeft
Haneke jullie beïnvloed?
Jonsson: 'De manier waarop hij tijd gebruikt en
hoe hij een verhaal opbouwt. En de scherpe, compromisloze kijk op zijn medemens
.'
Krüger: 'Haneke weigert simpel entertainment te bieden. Zijn verhalen
zijn vaak non-lineair opgebouwd, en in elke film probeert hij wel wat nieuws uit
.'
Hoe heet de korte film die u nu maakt, en wat is er zo Haneke aan die
film?
Jonsson: 'De film heet Linerboard en het meest Haneke is nog wel dat
ik het publiek vertrouw. Haneke vertrouwt er in zijn films altijd op dat zijn
publiek het gedrag van zijn personages kan duiden of begrijpen, zonder dat hij
alles hoeft uit te leggen.'
Krüger: 'Mijn Haneke-hommage heet Tango
Apasionado en de belangrijkste inspiratie was Haneke's Code inconnu. In het
bijzonder de befaamde castingscène waarin Juliette Binoche in een lege zaal een
heel emotionele rol neerzet. Bovendien heb ik, voor het eerst, lange shots
gebruikt, iets wat Haneke vaak doet, en dit zou wel eens de eerste dertien-
minutenfilm kunnen zijn waarin de eerste negen minuten bestaat uit één enkele
opname...'
Haneke schrijft altijd zijn eigen scenario's. Jullie ook?
Jonsson: 'Soms wel, soms niet. Het zijn twee verschillende manieren om je eigen
film te maken. Ik vind beide leuk.'
Krüger: 'Ik vind schrijven belangrijk,
het is immers de meest persoonlijke en uitdagende plek waar ik heen kan gaan.
Tegelijkertijd ben ik nu bezig met een film die door iemand anders is geschreven
, en daar zie ik ook erg naar uit. Films maak je sowieso nooit in je eentje.'
Haneke's verhalen zijn vaak gegrepen uit de werkelijkheid, die van jullie ook?
Jonsson: 'Vaak wel.'
Krüger: 'Absoluut. Net als Haneke zie ik mezelf niet
als uitvinder. Ik rangschik de werkelijkheid en zo maak ik mijn verhalen
persoonlijk.'
Haneke zal zijn films nooit uitleggen of toelichten. Met als
gevaar dat hij verkeerd begrepen wordt. Zijn jullie daar bang voor?
Jonsson: 'Ik hoop natuurlijk dat ik begrepen word, als maker én als mens. Maar
het is niet eenvoudig te zorgen dat anderen je begrijpen. Ik begrijp mezelf soms
niet eens!'
Krüger: 'Als je iemand een verhaal vertelt is er altijd het
gevaar dat je niet begrepen wordt. Ik vind dat iedereen het recht heeft zijn
eigen verhaal te hebben bij een film. Als dat anders is dan wat een regisseur
voor ogen stond, weet ik niet eens of je dan nog van verkeerd begrepen kan
spreken.'
Tot slot, wat is Haneke's beste film?
Jonsson: 'Ik vind La
pianiste erg goed.'
Krüger: 'Wie ben ik om dat te bepalen... Maar goed, ik
hou erg van Code inconnu, van het collage-achtige van de film, en van de warmte
die Juliette Binoche aan de film geeft.'
Linerboard, Tango Apasionado en
Caché zijn achter elkaar te zien op het IFFR:
Dinsdag 31 januari, 19:30 uur
, Pathé 7
Linerboard en Tango Apasionado:
Woensdag 1 februari 22:30
uur, Cinerama 7
Vrijdag 3 februari, 17:00 uur, Venster 1
Caché
Woensdag 1 februari, 19:00 uur, Pathé 1
Vrijdag 3 februari, 19:00 uur,
Pathé 5