Idee voor de film?
'Ik heb jaren gewerkt als cameraman en
fotograaf en wilde altijd al eens een film maken waarin het verhaal uitsluitend
met beelden verteld werd. Elf jaar geleden - in 1996 - maakte ik mijn eerste
film, Picado Fino. Die werd goed ontvangen in het festivalcircuit, maar ik wilde
voor ik aan mijn volgende film begon eerst technisch beter worden.
Het
verhaal van de film begon als een verhaal over twee kinderen, een blind jongetje
en een meisje dat niet kan praten. Het idee om deze film vorm te geven als een
zwijgende film, kreeg ik toen ik in drie, vier maanden tijd het storyboard
maakte. Het paste ook goed bij het thema, dat de massamedia de mensen monddood
maakt en hun woorden en ideeën steelt. Het kostte wel veel tijd om de film er zo
uit te laten zien. De opnamen waren in 2004 al afgerond, maar de postproductie
van de film heeft nog ruim twee jaar geduurd.
Swastika versus
davidsster?
'Ik zocht naar iconen van onderdrukking en onderdrukker.
Ik kom uit een Pools joodse familie, en heb veel familieleden verloren in de
Tweede Wereldoorlog. Maar de keuze voor het hakenkruis en de davidsster was geen
politieke keuze, meer een beeld uit mijn onderbewuste dat zich opdrong.'
Voorbeelden?
'Als je een zwijgende film maakt als deze, kom je al
snel uit bij films als Metropolis van Fritz Lang, en Sunrise (1927), de eerste
film die F. W. Murnau - de grote Duitse expressionist - in de VS maakte, en
volgens mij de beste zwijgende film die ooit gemaakt is. Wat me in zwijgende
films zo aanspreekt, is dat er geen geluid is en er automatisch meer nadruk op
het beeld komt te liggen. Tegenwoordig worden beelden alleen nog maar gebruikt
voor hun impact. Grote explosies zien er misschien fantastisch uit, maar
inhoudelijk voegen ze niets aan een film toe. Film dreigt zijn poëzie te
verliezen.'
Ambities?
(lacht) 'In ieder geval niet weer
tien jaar wachten voor ik een nieuwe film maak. Dat gaat ook vast lukken, want
ik voel me nu technisch een stuk zekerder.'
Filmen in Argentinië?
'Er zijn op het moment veel goede, jonge regisseurs in Argentinië. Het is hip
om filmmaker te zijn. Dat betekent nog niet dat er veel geld is. Wij hebben voor
deze film geld gekregen van het Hubert Bals Fonds en van enkele Argentijnse
fondsen, maar alles bij elkaar was dat goed voor 30% van de totale kosten.
Vergeet niet dat de postproductie meer dan twee jaar heeft gekost. Dat hebben we
allemaal in huis gedaan. In ons productiebedrijfje LadobleA. We verdienen geld
met het maken van commercials en videoclips, wat we dan weer kunnen gebruiken
voor films als La antena. Vandaar dat ik zaterdag alweer terug naar huis ga. Om
te werken aan een commercial. Over shampoo.'
La antena was de
openingsfilm van het festival en wordt nog vertoond op:
vrijdag 26 januari
, 13.15 uur, Pathé 5
zaterdag 27 januari, 15.45 uur, Pathé 4
donderdag 1 februari, 16.00 uur, Pathé 7